„Potřebuje Praha 44 typů odpadkových košů, 920 vyhlášek, které něco zakazují, či betonová protiteroristická svodidla mnohdy omezující funkci náměstí?“ ptají se autoři expozice, která dostala název právě podle žluto-černých „citybloků“ objevujících se především v době konání velikonočních a vánočních trhů v centru metropole.

Výstavu symbolicky otevřel pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), který odstranil překážku v podobě mříže zabraňující přístupu do areálu Emauz, sídla CAMPu. „Lidé by se neměli přizpůsobovat městu, ale město lidem. Mělo by být otevřenější, bez zbytečných bariér,“ řekl Hřib.
Zábradlí je v Čechách nebývale mnoho
„Vybrali jsme sedmnáct objektů, které se nejčastěji objevují ve městě a popsali jejich výhody i nevýhody. Ve městě je lidé mohou potkávat na každém kroku a jejich přítomnost se zdá být nezbytná. Zvyšují bezpečnost, zpřístupňují nepřístupné, umožňují pobývat venku. Plní svůj dílčí úkol, ale neexistuje pro ně systematický přístup – koncepce, která by brala v potaz širší souvislosti. S každým zdánlivě nevinným objektem se tak pojí složitější společenské téma, které výstava Cityblok předkládá,“ dodal v tiskové zprávě Ondřej Boháč, ředitel magistrátního Institutu plánování a rozvoje (IPR Praha).

Jako příklad uvádějí městští plánovači obyčejné zábradlí: „Pozitivní funkci plní před školami a na zastávkách, kde brání střetu lidí a aut. Spekulovat nad jeho užitečností je možné v případě oplocování zelených ploch, kde brání lidem v posezení na trávníku. V porovnání se zahraničím je zábradlí v Čechách nebývale mnoho a zvykli jsme se ho používat pro řešení různých problémů ve městě.“
Zákaz buskingu nadobro odstranil pouliční hudbu
Podle pořádajícího IPR Praha existuje celkem 920 vyhlášek, které významně ovlivňují fungování ve veřejném prostoru hlavního města. „Zákaz segwayů jistě všichni uvítali, zákaz buskingu však nadobro odstranil pouliční hudební vystoupení,“ píše CAMP.

Dalším problémem jsou podle organizátorů výstavy Cityblok třeba přechody pro chodce - Pražané mohou chodit po zhruba deseti tisících „zebrách“, ale na mnoha místech chybí. Často jsou navíc mimo přirozené trasy pohybu lidí, tudíž cestu akorát prodlužují. Nadchody a podchody obyvatelům metropole spíše evokují zápach a starch z přepadení než bezpečné překročení silnice či železniční tratě.
Na sobotu 4. května od 17 hodin je připraven doprovodný program - komentovaná prohlídka Vizuálně (ne)mocné město, průvodci budou fotografka Tereza Bonaventurová a architekt Petr Kučera. Účastníci se mohou dozvědět něco více o odborném pohledu na vizuální smog, který tvoří třeba bannery zakrývající celé fasády domů, reklamní lavičky, polepy výloh či reklamní poutače bránící volnému pohybu chodců.
