Portál občana by měl být spuštěn za tři měsíce. Půjde o demoverzi, v níž budou postupně přibývat jednotlivé agendy. Jednou z prvních budou záležitosti dopravně-správního odboru.

„Dalšími horkými kandidáty na první vlnu digitalizace jsou agendy odboru daní, poplatků a cen, odboru hospodaření s majetkem a vybrané agendy odboru živnostenského a občanskosprávního,“ prozradil Deníku primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Přihlášení přes Lítačku či banku

Zda tedy bude možné například už v lednu podat žádost o registraci vozidla přes web, v tuto chvíli není jasné. Posloupnost, s níž budou na webu jednotlivé úkony přibývat, má určit analýza. Ta se však teprve dokončuje.

Součástí portálu bude také přehledný průvodce různými životními situacemi. „Občané budou moci intuitivně vyřešit ztrátu dokladů, parkování nebo MHD. Na webu také uhradí poplatky směrem k městu, třeba poplatek za psa, užívání veřejného prostranství a další,“ vyjmenoval Hřib.

Dořešit se také ještě musí, jak se budou lidé do této služby přihlašovat, aby nedošlo k jejímu zneužití. Podle magistrátu připadá v úvahu datová schránka, dále pak nová služba ministerstva vnitra nazvaná Národní identifikační autorita, využití aplikace Lítačka či vytvořeného přístupu k bankovnictví.

Ušetřených 40 milionů korun

Portál občana by se měl postupně sloučit se současnými webovými stránkami magistrátu Praha.eu. Jeho součástí by v budoucnu měla být také agenda městských částí, s nimiž chce magistrát na vývoji finální verze spolupracovat.

Zda se časem přidá třeba i agenda úřadu práce, díky níž by například matky či otcové mohli podat žádost o rodičovský příspěvek on-line, není jasné. „Otázka zapojení úřadu práce je nyní předčasná,“ podotkl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Původní projekt, Portál Pražana, měl obecní kasu vyjít na 65 milionů korun. Vedení města však tuto zakázku zrušilo. Kvůli ceně, i tomu, že nebyly dostatečně specifikované požadavky na funkce a obsah. Zdrojové kódy k novému portálu magistrát získal od ministerstva vnitra zdarma, celkově náklady na jeho vytvoření nemají přesáhnout 25 milionů.