„Příčiny zřícení lávky jsou stále předmětem zkoumání soudních znalců. Během dneška a zítřka budou ještě trosky zkoumat na místě, poté dojde k jejich odstranění a přemístění. Bohužel jsme zjistili, že zamýšlený provizorní pontonový most nelze postavit,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.

Prvním z důvodů je, že se nejedná o živelnou katastrofu, druhým fakt, že není určen pro pěší a cyklisty. Takže není tak těsný, aby bylo možné zaručit jejich bezpečí. "Nyní vedeme jednání, která by měla vyústit v rychlé zavedení přívozu ihned po odstranění trosek,“ doplnil.

Výstavba nové lávky či dvou by mohla proběhnout v horizontu jednoho roku. „Ta stávající nebyla zanesena v územním plánu. Jeho změna trvá přibližně rok, do té doby by měla proběhnout architektonická soutěž,“ dodal. Nová lávka by také měla být projektována jako odolnější, původní měla odolat maximálně padesátileté vodě.

Odhadovaná cena je 10 milionů

„Vyšetřování nehody povedeme stále po dvou liniích. Jedna bude probíhat nadále fyzicky s pomocí soudních znalců, druhá papírově - od projektu přes předávací protokoly až po revizní zprávy. Pokud najdeme pochybení, vyvodíme z něj důsledky,“ uzavřel Dolínek. Prozatím byl v pondělí dočasně odvolán šéf mostařů Technické správy komunikací Jan Zemánek.

Předběžná cena demontáže je odhadována na 10 milionů korun a měla by proběhnout do necelých dvou týdnů. „Bude záležet na tom, co všechno budou přítomní soudní znalci průběžně potřebovat. Nejdříve proběhne stabilizace pilířů a poté rozdělení trosek a jejich přesun do určené deponie, kde je budou znalci dále zkoumat. Rádi bychom v tomto týdnu provedli demontáž na levém břehu, příští týden na pravém,“ vysvětlil Karel Frankota z firmy Strabag, která bude práce provádět.

Pěší lávka spojující Císařský ostrov a Troju se do Vltavy zřítila v sobotu 2. prosince. Zraněni byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Podle experta Michala Drahoráda ze stavební fakulty ČVUT hlavní nosná lana pravděpodobně zrezla, praskla a konstrukce Trojské lávky se rozlámala.