VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zóny placeného stání? Jde o život

Praha - Auta parkující v blízkosti přechodů brání chodcům ve výhledu do ulice. Počet nehod v Praze stoupá, nejohroženější jsou děti.

19.8.2008
SDÍLEJ:

Auta parkující těsně vedle přechodu. Zhoršený výhled nemají jen děti, ale i vozíčkáři nebo matky, které při vstupu do vozovky tlačí kočárek před sebou.Foto: Jan Handrejch

Míla Janyšková bydlí v Holešovicích už devět let. Přestože jejímu nejstaršímu synovi Viktorovi je osm a půl roku, nechodí do školy sám. Rodiče ho stále doprovázejí.

„V tomhle věku už by to mohl zvládnout, ale sám se provozu bojí. Navíc, pokud by měl přejít přes ulici Dukelských hrdinů na tramvajovou zastávku ve směru na Strossmayerovo náměstí, musí přímo do vozovky, protože tam chybí přechod. A když už někde je, syn nevidí do vozovky, protože v jeho těsné blízkosti parkují auta,“ obává se Míla Janyšková, matka tří chlapců. Podle ní všichni rodiče z okolí děti do školy kvůli hustému provozu raději vodí.

Takový problém ale netrápí jen obyvatele Holešovic. Občanské sdružení Pražské matky včera poukázalo na jednu z mnoha křižovatek s vyznačenými přechody v metropoli, přes kterou přejít, může být o život. Důvod? Zóny placeného stání.

Loni osmdesát nehod dětí

„Automobily v modrých zónách parkují jen pár centimetrů od přechodu pro chodce. Využívají toho, jak jsou zóny na vozovce vyznačené. Chodec má při vstupu do křižovatky zastíněný výhled, malé dítě nevidí nic,“ vysvětlila Deníku Petra Lukešová z občanského sdružení Pražské matky situaci na konkrétní křižovatce ulic Janovského a Šimáčkova.

Zhoršený výhled nemají jen děti, ale i vozíčkáři nebo matky, které při vstupu do vozovky tlačí kočárek před sebou. Navíc automobily v tomto úseku nemají omezenou rychlost a mohou tedy jezdit až padesát kilometrů v hodině.

V loňském roce se na území Prahy stalo celkem osmdesát nehod, jejichž účastníky byli dětští chodci. „Je to celkem o dvanáct nehod více než v roce 2006,“ řekl Deníku Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence.

Rozhodnutí úřadu je vyšší než zákon

Zákon o provozu na pozemních komunikacích povoluje parkování vozidel ve vzdálenosti nejméně pěti metrů od přechodu. Zavedení zón v Praze 1, 2, 3 a 7 dává možnost úřadům vzdálenost upravit. Často se proto stává, že modré zóny jsou vyznačené jen pár centimetrů před přechodem. „Z hlediska bezpečnosti je to nepřijatelné. Například v Británii je vzdálenost zaparkovaných aut od přechodu 12 metrů a policisté to důsledně kontrolují,“ řekla Deníku Lukešová.

Občanské sdružení Pražské matky vypracovalo seznam křižovatek a přechodů pro chodce v městských částech se zónami placeného stání, kde blízkost zaparkovaných vozidel brání chodcům ve výhledu.

Úpravy jsou na městských úřadech

Upravit podmínky parkování v zónách placeného stání mají v kompetenci místní úřady. „Zadali jsme Technické správě komunikací pár připomínek k parkování v zónách. V současnosti upravujeme přechod pro chodce v okolí křižovatky Anglické a Londýnské,“ řekl Deníku Josef Gál, vedoucí odboru dopravy Prahy 2 s tím, že vymezení zón placeného stání konzultovala městská část s dopravní policií.

Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly není problém prověřit seznam křižovatek sestavený Pražskými matkami. „Je jedno jestli bude v ulici stát o jedno auto méně. Místa se dají snadno upravit retardéry, šrafováním, kde je zakázáno stát, případně city bloky,“ vyjmenoval Švrčula prostředky, které mají pomoci chodcům v lepším rozhledu na přechodech. Rozhodující slovo o úpravách přechodů má ale příslušná městská část.

Dopravní nehody chodců v Praze - rok 2007

Počet nehod chodců - 724
Počet nehod zaviněných chodci - 311
Počet usmrcených chodců - 13
Počet těžce zraněných chodců - 62
Počet lehce zraněných chodců - 197
Procento nehod chodců zaviněných muži - 53,4%
Procento nehod chodců zaviněných ženami - 27%
Procento nehod chodců zaviněných dětmi do 15 let - 13,2%
Procento nehod zaviněných jinými chodci - 6,4%
První pololetí roku - 2008
Počet nehod chodců - 335
Počet usmrcených chodců - 10
Počet těžce zraněných chodců - 75
Počet lehce zraněných chodců - 100

Autor: Jitka Eisenhammerová

19.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ke zbytkům trojské lávky dorazily dva vyprošťovací tanky hasičů.
AKTUALIZOVÁNO
2

K torzu Trojské lávky dorazily vyprošťovací tanky

Videosouhrn Deníku – středa 13. prosince 2017

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Příčinou pádu trojské lávky nejspíš byla systémová konstrukční chyba

Kvůli předběžnému závěru vyšetřování zavírá lávku stejné konstrukce i Nymburk. Chybějící spojení břehů mezi Trojou a Císařským ostrovem vyřeší přívoz nejspíš ještě před Vánocemi. 

EXKLUZIVNĚ

O osudu fotbalového Ďolíčku nejspíš rozhodne už zítřejší zastupitelstvo

Zastupitelé budou hlasovat o změně usnesení, která má odblokovat odkup areálu stadionu od realitní společnosti. Pokud by změna hlasováním neprošla, fotbal by na legendárním místě skončil nejspíš po konci ligové sezony. Návrh na změnu kupní smlouvy provázejí pochybnosti.

Magistrát podal trestní oznámení kvůli zřícené lávce v Troji

Kauza zřícené lávky v Troji má další pokračování. Praha zastoupená ředitelkou magistrátu Martinou Děvěrovou podala trestní oznámení na neznámého pachatele s podezřením, že by mohlo jít o trestný čin z nedbalosti. 

Jako devět Václaváků: U Prahy vznikne obří komerční zóna

U dálnice D1, ve směru na Brno, má v budoucnosti vzniknout území pro nové obchody a hypermarket o velikosti 39 hektarů. Jen pro představu. Na území by se vešlo necelých devět Václavských náměstí. V úterý o tom informoval server E15.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT