VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zóny placeného stání Praze loni vynesly tržby přes 135 milionů korun

Praha /EXKLUZIVNĚ/ -Nikoliv jen řemeslo, ale také zóny placeného stání mají zlaté dno.

9.4.2008
SDÍLEJ:

PLATÍM, PLATÍŠ, PLATÍME. Do městské pokladny přispěli parkující řidiči částkou přesahující 135 milionů korun.Foto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Za loňský rok tržby za prodej parkovacích karet a parkovacích automatů dosáhly přes 135 milionů korun. Firmy, které zóny spravují, si z nich odnesou více než 11 milionů korun. Deník má jako první informace o tom, kolik město vybralo z parkovacích automatů i za prodej parkovacích karet.

Celkem si město z parkovacích automatů a prodeje karet v roce 2007 přišlo na 135 935 352 korun. Z této položky ale musí magistrát ještě odečíst náklady městských částí nebo provozovatelů zón. Budou v řádech milionů korun.

Provozovatel zóny v Praze 1 a 2, společnost Parking Praha své náklady vyčíslila na 11 538 860 korun. Praha 2 odhaduje náklady na zavedení systému řádově na miliony korun. Praha 1 je bude mít ještě nižší, protože na pravobřežní části zóny fungují již od roku 1996.

Polovina peněz pro městské části

Magistrát za loňský rok bude zřejmě bohatší o více než 110 milionů korun. Peníze by mu ale na účtu zůstat neměly. Polovina z nich připadne městským částem. Tedy především Praze 1 a 2, jejichž zóny již loni fungovaly. Praha 3 a 7 sice do zisku přispěla prodejem karet, systém zón však zavedla až letos. Druhá polovina skončí především u městské policie a technické správy komunikací.

Kolik přesně každý zástupce, který se podílí na provozu zón, získá, zatím není určeno. U každé organizace půjde o miliony korun. Například Praha 1 loni za provozování pravobřežních zón v roce 2006 získala zhruba 30,5 milionů korun. Nyní očekává ještě více peněz, protože zóny má i levý břeh Vltavy.

V jednom již mají zástupci obou táborů jasno: peníze by měly být opět využity v souvislosti s dopravou a životním prostředím. „Pokud nějaké obdržíme tak je budeme investovat do majetku, který máme ve správě. Tedy do opravy komunikací, na jejich čištění či údržbu zeleně,“ uvedl například mluvčí technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

Rekonstrukce vozovek i chodníků

„Jakékoliv finanční prostředky navíc jsou využity v běžných investičních výdajích,“ uvedl místostarosta pro dopravu Prahy 1 Karel Koželuh. Mezi výdaje letošního roku patří například dokončení zklidnění a obnovy Rytířské ulice včetně výsadby nových stromů, revitalizace povrchů a nového mobiliáře. Rekonstrukce čeká ale i Soukenickou, Truhlářskou nebo Řetězovou.

Peníze pro Prahu 2 zase půjdou do chodníkového programu. „Za minulý rok velký příjem neočekávám, protože jsme vynaložili peníze za projekt a zajištění prodeje karet. Pokud ale něco zbude, měly by, podle mého názoru, jít na chodníkový program a zlepšení dopravních opatření,“ uvedl člen rady Prahy 2 Karel Chramosil.

Částky, které nyní magistrát připravuje pro radu hlavního města Prahy, ale nezahrnují peníze z pokut a odtahů automobilů, ačkoliv ty také končí v rozpočtu. Podle náměstka ředitele pražské městské policie je to proto, že strážníci peníze vyinkasované z přestupků v zónách neevidují samostatně. „Je to pro nás přestupek jako každý jiný,“ dodal Klema. Policie proto eviduje pouze výše pokut například podle značení.

Tržby z prodeje parkovacích karet a parkovacích automatů v korunách za rok 2007

Městská část Parkovacíautomaty Parkovacíkarty Celkem
Praha 1 47 215 717 39 863 925 87 079 642
Praha 2350 484 33 594 87033 945 354
Praha 3 --- 9 736 9759 736 975
Praha 7 --- 5 118 2005 118 200
Praha 16-Radotín*55 181 --- 55 181
Celkem47 621 382 88 313 970 135 935 352

*Do systému placených zón je začleněna i část sídliště Radotín v okrajové městské části Praha 16 (ulice Sídliště a Vrážská).

Zdroj: MHMP

Termíny spuštění zón

Praha 1 – rezidentní stání od konce října 2007, návštěvnické zóny od 6. prosince 2007

Praha 2 – rezidentní stání od 1. listopadu 2007, návštěvnické zóny od 17. prosince 2007

Praha 3 – modré zóny od 18. února 2008, návštěvnické zóny budou spuštěny od května

Praha 7 – modré zóny od 1. března 2008, návštěvnické zóny budou spuštěny 1.května

Autor: Hana Válková

9.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


Smrt na kolejích. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Na Žižkově srazil vlak člověka. Provoz některých příměstských linek je omezen

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT