„Jemné prachové částice jsou neviditelným zabijákem. Očima je ve vzduchu nerozeznáme, ale ve městě nás obklopují v obrovské koncentraci a je životně důležité, abychom se snažili je snížit. Každý rok na následky znečištěného vzduchu umírá více než půl milionu Evropanů," uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Mnoho lidí se mylně domnívá, že jsou v autě více chráněni před škodlivými látkami, než kdyby se po městě pohybovali bez auta. Studie ze zahraničí ale dokládají, že je tomu přesně naopak. Například v Kodani naměřili až čtyřikrát vyšší emise v kabině auta než při jízdě na kole,“ řekl Lukáš Eršil, koordinátor projektu Čistou stopou Prahou.

Spalovna v Malešicích
Prahu nejvíc ohrožují škodliviny z dopravy. Spalovna v Malešicích snížila emise

A jeho slova potvrzují i výsledky nedávného měření v Praze. Při cestě autem bylo naměřeno průměrně 51 600 částic na cm3, při cestě metrem a následné chůzi to bylo pouze 27 600 částic na cm3.

Motivace k omezení jízdy autem

Právě na fakt, že cestující v autech v Praze dýchají více emisí než ostatní, má upozornit stánek s čerstvým vzduchem Air drive. Ten bude stát ve středu 23. října v Legerově ulici 22 (hned za Nuselským mostem ve směru do centra) a bude řidičům nabízet celou škálu „vzdušných“ produktů v podobě sáčků plněných čerstvým vzduchem.

Extinction Rebellion v akci.
Hlavy v oprátkách i blokády dopravy. Aktivisté chystají v Praze protesty

Každý sáček přitom nese informaci o množství škodlivin v automobilech a jejich vlivu na zdraví. Stánek tak má především předat informaci o škodlivosti vzduchu v kabině auta a motivovat Pražany, aby přemýšleli o tom, jak cestují, a omezili jízdu autem.

Silniční doprava je totiž hlavním zdrojem prachových částic PM10 a PM2,5 i dalšího znečištění. „Částice ze spalovacích motorů jsou pro lidské zdraví zvláště rizikové. Jsou vypouštěny uprostřed ulic, kde lidé dýchají. Obsahují rakovinotvorné, mutagenní a jinak škodlivé látky a jsou tak malé, že jsou okem neviditelné. Lidský organismus proti nim nemá účinné obranné mechanismy. Takové částice se s vysokou účinností usazují v plicních sklípcích, odkud pronikají do krevního oběhu. Mohou také pronikat podél čichového nervu z nosu rovnou do mozku,“ upřesnil Michal Vojtíšek ze strojní fakulty ČVUT.

Mimoúrovňová křižovatka Přední Kopanina, odkud má pokračovat Pražský okruh k Suchdolu.
Okruh, vlak na letiště či tunel na Smíchov. Praha a vláda řeší dopravní stavby