„Odstraníme bariéry z metra do čtyř let.“ „Odstranění bariér z městské hromadné dopravy je priorita číslo jedna.“ „Právo na cestování veřejnou dopravou by mělo být pro všechny stejné.“ Takových slibů bylo před volbami z úst politiků slyšet mnoho.

Jenže, jak známo, jsou to právě politici, kteří často a rádi na své sliby zapomínají. Toho jsou si dobře vědomi i zástupci sdružení Asistence a Jedličkova ústavu, kteří mají tato prohlášení zdokumentované a hodlají je v pravý čas předložit, aby je připomněli. Ještě předtím, ale byla zahájena velká podpisová akce za veřejnou dopravu bez bariér.

Dva tisíce podpisů za MHD bez bariér

„Chceme být připraveni, až bude zvoleno nové vedení města. Před to pak chceme předstoupit a připomenout jim jejich sliby tak, aby se co možná v největší míře dostaly do programového prohlášení. Napsali jsme otevřený dopis za MHD bez bariér a získali jsme pod něj už přes dva tisíce podpisů. Nakonec vše dostane do rukou nová rada hlavního města na přelomu listopadu a prosince,“ potvrdil ve středu Erik Čipera, zástupce ředitelky Asistence.

V tuto chvíli už je pod dopisem o několik stovek lidí více, jelikož se ve středu v metru uskutečnila podpisová akce.

„Samozřejmě máme obavy, že ty předvolební sliby byly velmi plané. V diskuzích, které se uskutečnily, často vyšlo najevo, že politici chtějí slibovat, ale přitom ani nejsou do problematiky důkladně zasvěceni. Například tvrzení o tom, že za čtyři roky zmizí z metra všechny bariéry, byla hodně planá, pokud se podíváme, jak rychle, nebo spíše pomalu se postupovalo doposud,“ sdělil Radek Musílek mediální koordinátor Jedličkova ústavu.

A jaký je vlastně současný stav? V uplynulém roce se dařil zvyšovat počet nízkopodlažních spojů zejména u autobusů, kde i v následujících letech budou přibývat desítky vozů ročně a obdobné to bude i u tramvají, kde mají v příštím roce naplno začít dodávky stoprocentně nízkopodlažních tramvají 15T ForCity, celkem jich má být dodáno 250 kusů, nyní je ve zkušebním provozu první.

Bez bariér je zhruba polovina stanic metra

Co se týká metra, tak z celkového počtu 57 stanic metra je v současnosti zajištěn bezbariérový přístup do 35 stanic.

Probíhá například stavba bezbariérového přístupu stanice metra Národní třída, kde budou výtahy v provozu na jaře příštího roku. Další stanice, které by měly být podle dřívějších plánů města a dopravního podniku zpřístupněny do roku 2015 jsou Háje, Můstek A a B, I. P. Pavlova, Anděl, Palmovka, Karlovo náměstí, Opatov, Roztyly a Náměstí Míru.

Je jasné, že na některých místech bude stavba výtahu velmi komplikovaná, vzhledem k složitému technickému řešení tomu tak je například ve stanici Flora.

Radek Musílek Deníku řekl: Když nám ujede spoj, pořádně vymrzneme

close zoom_in Zkuste si sednout do invalidního vozíku a cestovat po Praze. Brzy zjistíte, že na každou cestu budete potřebovat minimálně jednou tolik času než obvykle a mnohdy i více. Dobře o tom ví Radek Musílek, mimo jiné mediální koordinátor Jedličkova ústavu, který je na vozík upoután. Jak říká, před cestou je vždy nejlepší, zjistit si přes internet, jak jedou nízkopodlažní spoje MHD.

Stojíme nedaleko Škodova paláce. Napadá mě klasický případ. Jste zde na úřadě a potřebujete se na trasu metra B, kdy je jen pár desítek metrů odtud stanice Můstek.

Tady ale nenastoupím, stanice je bariérová. Problém je, že to se například cizinec na první pohled vůbec nedozví, není to tu vyznačené. Musím se tedy dostat až k Muzeu, kde nastoupím do stanice metra C a pojedu na Florenc, zde se pak musím přesunout k dalšímu výtahu a tím se konečně dostanu na trasu B. Je to skutečně složité.

Lze se přece jen dostat tady na Můstku do metra?
Možné to je, ale jen s pomocí asistentů a ani to nemohu doporučit. Stejně tak lze jet po eskalátorech, ale není to povolené a osobně se tomu snažím vyhýbat a volím bezbariérové spoje.

Vy už se tu vyznáte, ale co ti, kteří Prahu tolik neznají?
Rozhodně se na každou cestu musí důkladně připravit. Když ujede nízkopodlažní autobus, můžete čekat třeba dalších 40 minut, a to pak v zimním počasí pořádně promrznete a je to o nemoc. Nejlepší je si vyhledat předem spojení na internetu. Stránky dopravního podniku fungují velmi dobře.

Ale když už jste ve městě a nemáte u sebe internetové připojení, tak co potom?

Existují také brožury, které upozorňují na nízkopodlažní spoje. Chybu ale vidím ve značení, to myslím, není dobré, přitom jsem toho názoru, že by změna nebyla tak nákladná. Před časem se nám například stalo, že jedna Američanka nebyla schopná najít výtah ke stanici Muzeum a lépe by měly být vyznačené i stanice, kde bariéry jsou, aby zde pak lidé zbytečně netápali.

Třeba bude na změnu tlačit nová politická reprezentace. Před volbami se hodně slibovalo.
Obávám se, aby se na sliby brzy nezapomnělo. I proto jsme dnes tady, sbíráme podpisy a připomínáme se. Pokud o nás nebude slyšet, žádná změna nebude.