V kritickém úseku, kde se Jižní spojka zužuje do dvou pruhů, aby se na ní mohla napojit těžká nákladní doprava přijíždějící po Spořilovské od dálnice D1, stojí od letošního června. A právě od června do září 2012 se v místech, odkud jsou obrazovky jasně viditelné, stalo podle policejních statistik hned dvanáct dopravních nehod.

Jeden odstraní, další dva se objeví

Představitelé obecně prospěšné společnosti Acta non Verba (ANV) a sdružení nechceme-billboardy.cz jsou spolu s dopravními policisty přesvědčeni o přímé souvislosti mezi zvýšenou nehodovostí v místě a zmíněnými billboardy. Jejich slovy se zřejmě jedná o vůbec nejnebezpečnější billboardy, nacházející se na území hlavního města.

„Stojí zde legálně? A jak dlouho ještě kvůli nim budou řidiči na Jižní spojce bourat?" Tyto otázky vedly zástupce ANV a nechceme-billboardy.cz k podání podnětu úředníkům magistrátu. Ti nyní musí přezkoumat souhlas s umístěním billboardů, vydaný stavebním odborem Prahy 4 v polovině prosince loňského roku.

Úředníci: Územní souhlas je v pořádku

Pracovníci odboru bez dalšího konstatovali, že jimi vydaný územní souhlas (redakce má jeho kopii k dispozici) splňuje veškeré zákonné náležitosti. Vojtěch Razima z ops ANV a Štěpán Fiala ze serveru nechceme-billboardy.cz však ve znění územního souhlasu údajně shledali řadu pochybení. Vadí jim především, že v souhlasu, vydaném jmenovaným stavebním odborem městské části, zcela chybí posouzení, zda předkládaný záměr neodporuje právním předpisům. Tato povinnost je totiž úřadu uložena Stavebním zákonem.

„Souhlas byl vydán i přesto, že obří LED obrazovky podle nás porušují hned tři zákony naráz. Jde o zákon o pozemních komunikacích, vyhlášku o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze a silniční zákon," konstatují svorně. Podnět k přezkumu územního souhlasu prý podali s jediným cílem odstranit nebezpečné billboardy. Štěpán Fiala si je vědom, že to nebude snadné.

„Ačkoliv se úředníci vymlouvají na chybějící legislativu, mohli by už dnes většinu billboardů podél pražských výpadovek zakázat. Jenže oni, spíše než za město s bezpečnými silnicemi, kopou za billboardové společnosti," myslí si Fiala. Pro dokreslení situace předložil Vojtěch Razima zkušenost pražských dopravních policistů, která se až nápadně shoduje se svědectvím, které Deníku rovněž poskytl jistý nejmenovaný dopravák.

„Úředníci policii často posílají k posouzení několik desítek žádostí najednou. To proto, aby se k nim policisté nestihli ve stanovené lhůtě vyjádřit," vylíčil Razima. „Pokud je žádost zamítnuta, pak ji opakují tak dlouho, dokud opět nezapadne mezi nevyřízené položky," dodal.

Není zamítnuto = povoleno

Nejmenovaný dopravní policista Deníku potvrdil Razimovu tezi, že pokud není žádost o umístění nového billboardu policií v zákonné lhůtě zamítnuta, tak je podle zákona povolena.

Řešení reklamního smogu v podobě billboardů však prý není jednoduché ani pro samotný magistrát. Připomeňme, že vedení Prahy nařídilo ke konci června letošního roku odstranit celkem šestatřicet billboardů od hlavních silničních tahů v metropoli. Konkrétně od Jižní spojky, Kolbenovy, Radlické či Průmyslové. Jenže v tomto případě šlo o reklamní poutače umístěné bez řádného povolení silničního úřadu. Ale co ty „legální"?

Radní Aleksandra Udženija v červnu poznamenala, že hledá koncepční řešení. Podle ní by sice město mohlo rázem ukončit platné nájemní smlouvy. „O pár dní později by se ale billboardy ocitly o kus dál, na pozemku, který nepatří hlavnímu městu," shrnula.