Cestující po Praze zajímají páteřní linky v tunelech městského okruhu od Anděla k Troji. „Znamenalo by to roční navýšení nákladů o 60 milionů korun," uvedl náměstek ředitele pro městskou dopravu a marketing Ropidu Martin Šubrt. Aktuálně už prověřili devět variant tras. V cestě ale stojí technické i provozní komplikace. Cestující se jich nedočkají ani v příštím roce.

„Praha 6 má navíc výhrady k navýšení autobusových spojů na Vítězné náměstí," řekl. Tunelová linka by ale bez kontaktu s tímto úsekem ztratila efektivitu. Podle Ropidu je navíc třeba brát v úvahu časté kolony před nájezdy do tunelů na okruhu. „Autobusy nemají, jak je objet. Taková linka by pak nebyla konkurenceschopná," upřesnil.

Patnáctka jezdí dvouvozová 

Lidé ale kvitují nové změny tramvajových linek číslo 6 a 15. U té druhé se jim i tak nelíbilo, že jezdí jeden vagon. Podle Šubrta je vždy riskantní, když se v centru sólo tramvaj zpozdí. Proto v rámci předvánočního posilování jezdí od konce listopadu do ledna patnáctka dvouvozová. U linky číslo 6 zase lidé požadovali zrovnoměrnění nízkopodlažních souprav.

Na základě požadavků cestujících z Prahy 7 se prodlužovala délka špičkových období na lince číslo 4. „Upravili jsme špičku tak, aby začínala o hodinu dříve a končila o hodinu později," sdělil Martin Šubrt.

Proti trasám vznikají petice

Také Holešovice jsou podle něj stále celkově přetížené. Problém představuje trasa linky 12. „Tři skupiny cestujících podepisují různé petice za její podobu," řekl náměstek. Sice se povedlo posílit linky 1 a 25 z Letné na Vltavskou, zaniklo tím však přímé spojení z Letné k Veletržnímu paláci a k Výstavišti.

„Chtěli by svou trasu zpátky," řekl Martin Šubrt s tím, že druhá skupina o současné spojení Letná, Malá Strana, Anděl už zase nechce přijít. „Všemi směry linky logicky jet nemohou," upřesnil.

Kamenem úrazu jsou nákladné linky 

V řešení je také Hostivař. Cestující požadují, aby z nádraží Strašnice do Hostivaře jezdila každá linka 22. Protože jsou spoje plné hlavně ráno, dočkají se lidé od 10. prosince změny. Mezi 7.20 a 7.40 ranní budou spoje místo po osmi minutách jezdit po čtyřech.

Dalším kamenem úrazu jsou krátké linky, které jsou nákladné. Čím je totiž linka kratší, tím jsou vyšší ceny za provoz. Nově je zavedli kvůli velkým stížnostem například v Čimicích. „Polovina lidí je spokojená, druhá ne," řekl.

Metro prodlouží špičku 

Potíže a stížnosti se ale ozývají i v souvislosti s provozem metra. Změn by se tak v příštím roce měli dočkat cestující na všech trasách. Měnit by se měl jak pásmový provoz, tak časové intervaly. „Přechod ze špičky na večerní provoz by neměl být tak rychlý," poznamenal Martin Šubrt.

Testovací novinku chystá Ropid také na silvestrovskou noc. Současně s prodlouženým provozem metra budou jezdit delší dobu i denní linky. „Předtím jezdily jen noční, které logicky s metrem nekorespondovaly," uvedl Šubrt.

Dvanáctka chce prodloužit linku 113

V lednu 2017 bude Ropid předkládat radě hlavního města soubor 235 podnětů od městských částí. Změny by se měly týkat doplnění, posílení a prodloužení linek.

„Praha 12 by chtěla prodloužit linku 113, aby získali vazbu na metro C," konstatoval. Další úpravy připadají v úvahu na spojích ve večerních hodinách. „Začínáme ovšem narážet na problém s počty vozidel a řidičů," dodal náměstek.

Změny v pražské MHD. Infografika. Zdroj: Redakce

Čtěte také: Metro a tramvaje v Praze budou o adventu jezdit častěji