Je nepřehledná, má dlouhé časové intervaly a příliš velké množství linek. Hromadná doprava zejména v okrajových částech Prahy je pro cestující často velmi zmatečná a lidé mnohdy nevědí, která linka je ta jejich.

Změny zasáhnou 60 měst a obcí

Společnost Ropid, organizátor pražské integrované dopravy, proto k celostátnímu termínu změn jízdních řádů 14. června připravil velký balík změn, které mají celý systém dopravy zjednodušit. Změny se týkají hlavně oblastí Uhříněvsi, Říčan a dalších míst v jihovýchodní části Prahy.

Na nové jízdní řády se musí připravit hned 60 obcí, měst a městských částí respektive zhruba 80 tisíc obyvatel, kteří zde žijí. Změny se budou týkat také oblastí Kamenice či Průhonic.

Méně linek, ale častěji

Na většině autobusových linek pražské integrované dopravy (PID) v těchto oblastech dojde k úpravám tras, zastávek i časů odjezdů. Několik linek se sloučí s jinými, čímž dojde k posílení a také vzniknou nová přímá spojení.

„Problémem je to, že zde jezdí mnoho linek a vše je tak hodně nepřehledné,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

ZMĚNY V ČÍSLECH

  • počet změněných linek od 14. června: 35
  • počet měst a obcí (městských částí) dotčených změnou: 60
  • orientační počet obyvatel v oblasti: 80 000
  • počet nasazených autobusů v oblasti v pracovní den: 100
  • dopravci PID v oblasti: Dopravní podnik hl. m. Prahy, Veolia Transport Praha, ČSAD POLKOST.
  • „Nový dopravní model řeší nejen kapacitní problémy na vytížených linkách, ale také zjednodušuje a zpřehledňuje dopravní systém v oblasti s důrazem na páteřní autobusové linky a zlepšení návazností na železniční dopravu,“ vysvětlil Martin Jareš, vedoucí odboru plánování Ropidu.

    Nejdůležitější změny v oblasti

    „V oblasti Kamenice dochází ke zrychlení a posílení páteřních linek 337 a 339, na jejichž nejvytíženější spoje mohou být od září 2009 nasazeny kloubové autobusy,“ nastínil dále Drápal.

    Zjednodušení nastává také v oblasti Průhonic, kde zůstávají dvě posílené páteřní linky 363 přes Újezd a 385 přes Šeberov.

    V Říčanech se mění obsluha oblasti nádraží. Linky 496 až 499, které částečně plnily roli městské dopravy v Říčanech, jsou nahrazeny posílenými a prodlouženými linkami 303, 385 a 428, které umožní přímé spojení do vzdálenějších cílů.

    Zrychlení se dočkají také cestující z Doubku, Babic a Pacova, kteří nově pojedou do Prahy přímo bez zajíždění do Křenic a Královic.

    Informovat o změnách

    „Připravujeme kampaň pro cestující, aby mohli lépe vstřebat chystané změny. Základem bude brožura s jízdními řády, která by měla být k dispozici před změnou ve všech autobusech, které se v oblasti změn pohybují, dále v infocentrech dopravního podniku a také ve vybraných informačních centrech jednotlivých měst a obcí v dotčené oblasti,“ slíbil Filip Drápal.

    V autobusech a na zastávkách budou vyvěšeny informační letáky s plánky linkového vedení. Veškeré informace jsou již nyní ke stažení na webových stránkách organizace Ropidu.

    Centra se změny nedotknou

    Narozdíl od příměstských linek, centrum Prahy nečekají k 14. červnu v podstatě žádné změny v jízdních řádech, což je pro cestující určitě dobrou zprávou.