Magistrát proto uvažuje o omezení pouličních umělců novelou vyhlášky. Uvedený návrh, který je na magistrátu údajně již vyhotovený, by buskerům vyhrazoval i hrát v kuse pouze jednu hodinu.

A to buď lichou, nebo sudou podle toho, na kterém břehu Vltavy by se právě nacházeli. „Návrh bere v potaz připomínky obyvatel, kteří si stěžovali na hluk a jednotvárnost hudební produkce," uvedla Eva Novaková, ředitelka magistrátního odboru živnostenského a občansko správního.

Vadí stále stejné hudební motivy

Návrh vznikl ještě před loňskými komunálními volbami, po nichž se změnilo vedení Prahy. Může proto ještě dojít k jeho úpravám či úplnému zamítnutí. Současná vyhláška, která busking upravuje, platí od roku 2013. Pouliční umělci podle ní mohou vystupovat od 10 do 21.30 hodin.

Co je to buskingBusking je označení pro jakékoli pouliční vystupování ať už hudební, divadelní či třeba artistické spojené s odměnou od veřejnosti.

Nejčastějším buskerským nástrojem bývá kytara, oblíbená je harmonika, buben, různé rytmické nástroje.

Pro pouliční umělce je způsobem vyjádření. Získávají zkušenosti s publikem, jejich reakcemi, mohou si vyzkoušet své schopnosti a ze setkávání s lidmi čerpat inspiraci.

Dává prostor ke komunikaci, je příležitostí na malou oslavu a vytržením z každodenního shonu.

Vymezuje také místa, kde je busking zakázaný úplně a kde není povolená hudební produkce. Především Praha 1, na jejímž území vystupuje nejvíc pouličních umělců, požaduje rozšíření těchto oblastí. Lidé si podle Novakové stěžují především na hlučnost produkcí a jejich jednotvárnost, kdy se stále opakují stejné hudební motivy.

Stížnostmi se proto zabývala i radnice Prahy 1, kdy zejména v historickém centru metropole je buskerů soustředěno nejvíce. „Busking se v podstatě stal nehorázným koloritem, který přestával mít s kulturou cokoli společného. I to je důvod, proč se Praha 1 vylidňuje. Když vám hodiny bubnují pod okny, tak se rozhodnete odstěhovat," uvedl starosta Oldřich Lomecký s tím, že rozhodnutí magistrátu o pouličním umění, které bylo přijato před zhruba třemi roky, považuje za velmi nešťastné.

Úplný zákaz nebo omezení zesilovačů

„Snažili jsme se reagovat na to, že produkce se jeví převážně příliš dlouhé a stěžovatelé upozorňovali na rušení," uvedla ředitelka. Navrhují proto rozdělení Prahy na levý a pravý břeh Vltavy, kde by bylo možné busking provozovat v sudé či liché hodiny. „Bude tak zachovaná pauza mezi produkcemi," dodala.

Hrát by se nově mohlo od 9 do 21 hodin. I tak se radnice Prahy 1 přítomnosti buskerů silně brání. „Zóny jsme si vynutili my, aby se to aspoň trochu zpřísnilo. Ukazuje se, že je to nedostatečné. Buskeři se přesunou o několik ulic dál a pokračují. Navíc jejich množství není regulované, čímž na to místo zase přijdou jiní. Magistrát poškodil obyvatele Prahy 1 a my chceme, aby byl busking vytlačen z centra města," upřesnil starosta Oldřich Lomecký.

Hlasitost produkcí ale město omezit nemůže. „Hlukové hladiny upravují jiné zákony. Obecně závaznou vyhláškou nelze stanovit limit hluku, který je možné při pouliční produkci akceptovat," vysvětlila Novaková. Bude se tedy dál jednat o úplném zákazu nebo omezení používání zesilovačů.

Praha busking podporuje

Skončit by měly také produkce se zvířaty, protože podléhají jiné právní regulaci. Návrh vznikl už loni v létě, kvůli blížícím se volbám ale nedošel do připomínkového řízení. Úředníci ho teď předloží členům výboru pro kulturu, který se jím bude zabývat na březnovém zasedání.

Potom půjde návrh do připomínkového řízení, novelu vyhlášky musí schválit i rada a zastupitelstvo.

Podílet se chtějí i buskeři, své připomínky už na magistrát poslali. „Doufáme, že nebudou plošné zákazy, ale zpřesnění," uvedl na jednání výboru Richard Cortés z iniciativy Buskerville, která pouliční umělce zastupuje.

Východisko z dané problematiky spatřuje starosta Lomecký pohledem do Vídně či Mnichova. „ Městská část uvede, jak je velká a tak unese jen určitý počet míst na hlučný busking. Vydají se povolenky, jež si jednotliví buskeři rozeberou. Nemusí být zkušební komise. Stačí, aby někdo určil, klidně sami umělci, co je hlasitý busking a kde nemůže být," míní starosta.

Právě samotní umělci mají na provozování buskingu svůj názor. Například kapela Circus Problem. Podle ní je Praha na tom špatně, můžou za to různé zákazy a policie je občas nepříjemná. Ve Francii nebo na Slovensku to jde líp. Co se týče České republiky, nejraději hrají v Českém Krumlově.

„Vyhlášku jsme připravili na základě praktických zkušeností z pilotního projektu, kdy byl busking dočasně povolen bez větší regulace. Nebylo lehké najít konsenzus mezi rezidenty a provozovateli pouličního umění. Do konečné verze byly zapracovány požadavky jednotlivých městských částí, které dostávaly v loňském roce řadu podnětů, ale i stížností a to především na hlučnost některé produkce. Nicméně důležité je, že i Praha po vzoru světových metropolí busking definitivně podpořila," uvedla svého času někdejší radní Aleksandra Udženija.

Bubnujte si raději ve Stromovce

Pražská vyhláška v současnosti stanovuje asi 20 míst, kde nesmí od buskerů zaznít ani tón. Například zejména v okolí Starého Města, v řadě ulic jako třeba Na Příkopě, Celetná, ale také Melantrichova, Husova, Karlova, Jilská, Ovocný trh či Týnská.

Zakázané je třeba i Křížovnické náměstí na Malé straně, Letenské náměstí na Praze 7 a zákaz platí rovněž na velkou část Staroměstského náměstí.

Hrát se nesmí ani před pražskou radnicí. Jinde je to naopak: bubnování, a to až do osmi hráčů, úředníci doporučují třeba ve Stromovce či v Letenských sadech, což jsou ale pro buskery lokality nepříliš zajímavé.

Všechna zmíněná místa respektuje i harmonikář Dalibor Zíta. Tento busker je víceméně nepsanou ikonou pražských pouličních umělců. Podle Zíty asi nejvíc stížností bylo na hluk kvůli produkci v ulici Na Můstku nebo v Celetné.

Tam třeba studenty místních škol trápilo, že si nemohou kvůli hlasitému hraní otevřít okno, protože by jinak neslyšeli výuku. Některým lidem, kteří v těch zónách trvale bydlí, vadilo, když jim pod okny někdo hrál delší dobu. To jsou ale, jak Dalibor Zíta říká, vcelku srozumitelné připomínky. Člověk, který v té zóně trvale žije, prý takovou produkci vnímá přece jen jinak než kolemjdoucí.

Čtěte také: Vedení magistrátu chce, aby pouliční umělci hráli jenom hodinu v kuse