Hned tři městské části čeká od 1. září zásadní změna jízdních řádů. Desetitisícům cestujících to tak asi hodně zamotá hlavu. V oblasti Prahy 4, Jižního Města a Hostiavaře se totiž bude jezdit podle zcela nového modelu autobusové dopravy. Pro pražskou MHD je to malá revoluce v dopravě.

Lidé musejí počítat s tím, že v ulicích potkají méně linek. Zrušeno bude hned devět linek. Na druhou stranu to podle organizátora jízdních řádů, společnosti Ropid, nebude znamenat zhoršení městské hromadné dopravy.

Naopak hodně vytížené linky mají jezdit v kratších intervalech.

Dva roky příprav

„Změny jsme postupně připravovali skoro dva roky. Bylo nutné dělat různé přepravní průzkumy a také vše prokonzultovat s městskými částmi. Bylo nutné vyrovnat poptávku s nabídkou,“ sdělil Filip Drápal, mluvčí Ropidu, společnosti, která organizuje pražskou integrovanou dopravu (PID).

Zlepšit se má dále i dodržování jízdních řádů díky postupně zaváděné preferenci autobusů v ulicích. Lidé budou moci z autobusů lépe přestupovat jak na tramvaje, metro, tak i na vlaky.

Spojení by mělo lépe fungovat třeba u linky 153 v Modřanech, 181 v Opatově či 135 ve Vršovicích a na jižním Městě.

Autobusy - infografika

Konec prázdninového provozu

Spolu s koncem prázdnin začínají od 1. září opět platit běžné jízdní řády pro školní rok. Znamená to návrat ke kratším intervalům a obnovení provozu školních linek a spojů. „Kromě změn v oblastech Prahy 11, 10 a 4, se vrací vše do běžného provozu. U linek metra, tramvají i autobusů tak budou spoje jezdit v intervalech platných pro školní rok,“ pokračoval Filip Drápal.

Právě v celé oblasti jihovýchodu hlavního města si budou muset cestující nastudovat zcela nové jízdní řády.

„Úpravou linek se dopravní síť zjednoduší, zpřehlední, cestující budou moci lépe přestupovat. Nabídneme cestujícím některá nová logická spojení. Cílem úprav je také zefektivnit a zlevnit provoz. Stejný počet kilometrů totiž dokážeme ujet s menším počtem autobusů,“ potvrdil Martin Jareš, vedoucí odboru plánování Ropidu.

Nově budou mít autobusy také vyhrazené BUS pruhy na trase linky 213 mezi Jižním Městem a Vršovicemi, jízdu po tramvajových kolejích v Chodovské ulici a vyhrazený BUS pruh mezi sídlištěm Košík a Hostivaří.


Lidé mají obavy

Lidé ale mají z nových jízdních řádů spíše obavy. Cestující, kterých se Deník dotazoval, hodnotili změny spíše negativně. „Nejsem si úplně jistý, jestli bylo potřeba tolik změn. Budou to zase zmatky. Na druhou stranu, pokud budou opravdu k lepšímu, jak se slibuje, tak mi to až tolik nevadí,“ myslí si Miroslav Brůžek z Prahy 11.

„Určitě nemůžeme popřít to, že jsou zde určitá omezení. To by ale měla vyrovnat posílení jiných linek,“ navázal Drápal.
Někde se ale nepodařilo spoje posílit podle přání. Jedná se o linky 150 a 192 v Praze 4.

Posílení a nová zastávka

Další změny v Praze se týkají zřízení nové zastávky Obora Hvězda a posílení linky 269, která bude nově jezdit také ve všední dny dopoledne. Na příměstských linkách Ropid připravil posílení dopravy v oblastech Mníšku pod Brdy a Horoměřic.

Mezi Prahou a Mníškem budou zavedeny nové spoje v pracovní dny dopoledne a o víkendu, z Prahy do Horoměřic se bude jezdit častěji ve všední dny odpoledne.

Letáky do schránek

„Koncem srpna obdrží občané oblastí dotčených změnami do poštovních schránek informační leták. Těsně před změnou jízdních řádů a v prvních zářijových dnech budou navíc u stanic metra rozdávat informátoři letáky včetně jízdních řádů,“ uzavřel Drápal.

Brožury se stručnými jízdními řády si budou moci cestující také vyzvednout zdarma ve stanicích metra nebo v infocentrech dopravního podniku. Veškeré podrobné informace jsou také k dispozici na webu www.ropid.cz.


Změny na jednotlivých linkách:

101 Pro zlepšení přestupů na tramvaje jede linka přes Koh-i-noor také ve směru Tolstého

113 Zavedeny vložené spoje v úseku Kačerov – Sídliště Písnice ve špičkách pracovního dne (namísto linek 171 a 272), zrušena zastávka Michelský les

114 Zkrácena do trasy Kačerov – Šeberák (spojení Kunratice – Chodov zajištěno linkou 197)

117 V úseku Zálesí – Nové dvory je linka vedena přes Novodvorskou a Čechtickou

121 Vybrané spoje v pracovní dny se prodlužují o úsek Nádraží Braník – Na Knížecí (namísto linky 197)

122 Nová trasa: Jižní Město – Háje – Ke Kateřinkám – Opatov – Nad Košíkem – Nádraží Hostivař – Zentiva – Průmyslová – Depo Hostivař (v provozu ve špičkách pracovního dne a vybrané spoje večer)

124 Každý druhý spoj je prodloužen o úsek Želivského – Habrová namísto linky 234

135 Nová trasa: Florenc – Náměstí Míru – Na Míčánkách – Slavia – Spořilov – Chodovská tvrz – Opatov – Ke Kateřinkám – Háje – Jižní Město
150 Nová trasa: Čechova čtvrť / Poliklinika Modřany – Labe – Lhotka – Kačerov – Michelská – Chodovská – Slavia – Želivského (v provozu ve špičkách pracovního dne)

153 Nová linka pro spojení oblasti Libuše s tramvajemi v Modřanech v trase Sídliště Písnice – U Libušského potoka (v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů)

154 Prodloužení linky o úsek Chodov – Koleje Jižní Město v pracovní dny cca do 20:00

171 Linka je zrušena a nahrazena posílením linky 113

175 Linka je sloučena s linkou 277 a ve špičkách pracovních dnů prodloužena o úsek Skalka – Na Košíku – Opatov

181 Prodloužení linky o úsek Nádraží Hostivař – Nad Košíkem – Opatov

189 Linka je nově v provozu i v pracovní dny ráno ve směru Sídliště Lhotka

194 Linka je zrušena a spojení k metru A je nahrazeno linkou 122

197 Nová trasa: Chodov – Volha – Kunratice – Libuš – Nové dvory – Sídliště Lhotka – Novodvorská – Přístaviště – Lihovar – Smíchovské nádraží (v úseku Sídliště Lhotka – Chodov v provozu pouze v pracovní dny, na linku 197 jsou převedeny spoje z linky 199)

199 Linka je zrušena a nahrazena posílenou linkou 197

212 Linka je zrušena a nahrazena prodlouženou linkou 122

234 Linka je zrušena a nahrazena prodlouženou linkou 124

238 Linka je zrušena a nahrazena prodlouženou linkou 122

260 Linka je zrušena a nahrazena prodlouženou linkou 135

272 Linka je zrušena a nahrazena linkami 113, 114 a 197

277 Linka je zrušena a nahrazena prodlouženou linkou 175