Beer bike nabízí turistům netradiční zábavu v podobě cyklo výletu Prahou doplněnou o pití tradičního českého piva. Jde o vozítko, které je určeno až pro 15 lidí a řidiče. Ten má být zkušeným průvodcem, který při jízdě čepuje pivo. Turisté si vůz mohou objednat na soukromou akci či se svézt pravidelnou trasou v určité lokalitě. Za 1,5 hodinovou jízdu a 30 litrů piva si společnost Beer bike účtuje 350 euro. Za 50 euro si můžete dokonce připlatit i hezkou číšnici.

Opilí turisté však svým často neukázněným chováním a nadměrným hlukem narušují nejen noční klid, ale i bezpečnost místních. Nejvíce si na ně stěžují maminky, které se bojí o své děti. „Všude dělají hluk, potkal jsem je i ve 21:30 a slyšel už na 200 metrů. Nejhorší je když před vámi jeden sesedne a začne močit přímo na ulici a je jim jedno, jestli jdete s dítětem,“ postěžoval si na facebooku jeden z obyvatelů Prahy 7.

Zákaz v Amsterdamu

Praha ale není jediným městem, kterou by tento problém trápil. „Provozování takzvaných pivních kol je další z řady nových trendů, se kterými se musí evropské metropole potýkat. Zdaleka se to netýká pouze Prahy. Můžeme se podívat na příklad Amsterdamu, kde byl provoz těchto kol v listopadu loňského roku zakázán. A rád bych upozornil na skutečnost, která je o tomto městě a jeho obyvatelích všeobecně známa, a sice na jejich velkou míru tolerance. Navíc je to město, které je pro cyklisty jedním z nejpřívětivějších v Evropě,“ vyjádřil se k situaci radní hl. m. Prahy Jan Wolf.

Řešení situace ale není tak zdánlivě jednoduché jak se může zdát. Beer bike je podle zákona o pozemních komunikacích zařazen do kategorie nemotorových prostředků. Jde o kolo, a to z důvodu, že kolo nemá ze zákona přesně předepsanou formu. Jízdním kolem se dle předpisů na úseku provozu na pozemních komunikacích rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola – tandemy a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích.

„Jak je vůbec možné, že velmi rušivá zábava dostává prostor v pražských ulicích? Odpověď je prostá. Podobně jako u Uberu, Airbnb a u dalších novodobých fenoménů u nich existuje právní vakuum. Česká legislativa na tato vozidla není připravená. A proto se zatím tváří bezzubě. Podle státní policie je možné kontrolovat, zda řidič vozidla není pod vlivem alkoholu. Stejně tak ale lze kontrolovat, zda spolujezdci řidiči nejsou pod vlivem natolik, že ohrožují řidiče v bezpečné jízdě,“ vysvětlil místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský.

Jak situaci vyřešit?

Jelikož každý zákaz má právní překážky, musí se přijít na konkrétním řešení situace. „Již si nechávám od příslušných magistrátních odborů zpracovat analýzu a stanovisko k návrhu možného řešení. Následně budu osobně iniciovat jednání o řešení této problematiky s příslušnými státními institucemi a samozřejmě městskými částmi, kterých se to bezprostředně týká. Momentálně se mi jako jedno z možných řešení jeví zákaz tohoto způsobu provozu v místech se zákazem konzumace alkoholu na veřejném prostranství. Toto řešení by doprovázela i jednodušší vymahatelnost ze strany Městské policie,“ dodal radní Wolf.

Pivní šlapací vozidla se zároveň často pohybují v centru města, kde blokují dopravu aut či jsou nebezpečná pro své okolí. Takové blokování přirozeného provozu je v rozporu se zákonem o silniční dopravě. „Za Prahu 7 do parků dáme dodatkové cedulky na značky, takže nebude povolen vjezd kolům širším než jeden či jeden a půl metr. Těchto vozítek se bojí maminky s dětmi a speciálně s dětmi na odrážedlech,“ uzavřel starosta Prahy 7 Jan Čižinský.