Interaktivní učebna zdarma pro každou školu. To je motto iniciativy Učíme se venku, která se snaží přesvědčit co nejvíc pedagogů, aby se žáky studovali v přírodě. Venkovní výuka totiž děti baví více, vědomosti získané pomocí zážitků si lépe pamatují a kromě toho je pobyt na čerstvém vzduchu přínosný i pro zdraví. 

Venku se dají probrat slovíčka i čtenářský deník

Na internetových stránkách iniciativy mohou kantoři nalézt podrobné návody, jak děti učit i jiné předměty než jen přírodopis a tělocvik. V žádném případě nejsou zaměřené jen na nejmenší školáky. Například žáci osmého ročníku se mohou učit zlomky pomocí plnění sklenic pískem, fyziku na houpačce z klády i prkna a pod širým nebem lze klidně trénovat slovíčka nebo probrat čtenářský deník.

„Učit venku je pravděpodobně možné vše. Důležitější je ale otázka, kdy je to přínosné, a kdy naopak ne,“ vysvětlil ředitel projektu Petr Daniš s tím, že se nesnaží dostat veškeré studium ven. „Snažíme se podporovat učitele i školy, aby pro ně výuka venku byla snadná, přínosná a hlav-ně lákavá,“ dodal Daniš.

Web tvořili členové týmu spolu s pedagogy, kteří už venku učí. „Již po prvním týdnu se noví zájemci hlásí sami,“ říká s nadšením Daniš s tím, že si lidé sdílí vzájemně své aktivity a zkušenosti ve facebookové komunitě a z některých se stanou přispěvatelé na web. „Plánujeme s nimi články například o tom, jak zapojit rodiče či jak probíhá plánování a stavba školní zahrady,“ doplnil Daniš. 

Nejvíc se o lese dozvědí v lese

Jedním ze zakládajících členů iniciativy je centrum Tereza, které stojí i za programem Les ve škole. Jde o dlouhodobý mezinárodní projekt, do kterého se zapojilo přes sedm tisíc škol z 26 zemí světa v Praze 27 základních a dvě střední.

Program vede pedagogy k tomu, aby učili o lese přímo v lese. Každý školní rok obdrží materiály s náplní lekcí, jež jsou propojené příběhem. „Někteří učitelé mají vyhrazený třeba jeden den v každém týdnu, který stráví s dětmi venku. Někdy se mimo školu dostanou jednou měsíčně. Někdy celý program projdou na škole v přírodě nebo v družině,“ popsal vedoucí programu Jan Froněk.

Za největší překážku v tom, aby mohli se žáky vyrazit ven, považují učitelé organizaci musí zajistit suplování a ztrácí čas při přesunech. Součástí webu ucimesevenku.cz jsou proto také rady, jak se i s tímto vypořádat.

Infografika školyZdroj: Deník