To jsou jen některé z kroků, které mají podle materiálu schváleného loni v listopadu městskými radními vést ke zklidnění, respektive k takzvané humanizaci Severojižní magistrály.

V konečném důsledku se má z dálnice rozdělující centrum Prahy na dvě části stát městský bulvár. A to nejpozději do otevření tunelového komplexu Blanka. Jenže zatím se zřejmě neděje nic, co by alespoň vzdáleně humanizaci magistrály připomínalo.

Přípravy mají pokračovat…

Jak upozorňuje dopravní iniciativa Auto*Mat, například nový přechod na náměstí I. P. Pavlova byl čtyři měsíce zabarikádovaný. „Poslední aktivitou města související s humanizací magistrály bylo projednání na Metropolitní ozvučné desce, což je poradní orgán Rady v otázkách rozvoje města. To bylo zhruba před rokem," připomíná Auto*Mat.

„I kdyby ke zprovoznění Blanky mělo dojít až na podzim nebo v zimě, řada opatření by měla být připravována už nyní," komentuje Vít Masare z Auto*Matu. I proto se nedávno rozhodl interpelovat primátora Tomáše Hudečka. Ten odpověděl, že kroky ke zklidnění magistrály, odsouhlasené také v materiálu, podepsaném starosty Prahy 2, 4 a 7 už v roce 2012, komplikuje právě nejistý termín zprovoznění Blanky.

Zatím totiž není zřejmé, kdy rozhodčí soud určí povinnost Blanku dostavět a uvést do zkušebního provozu. Primátor Hudeček ale zároveň v odpovědi na interpelaci ujistil, že projekční přípravu daných opatření co nejdříve prověří.

Auto*Mat totiž namítl, že by se na nich mělo pracovat, ať už se Blanka otevře kdykoliv. Radním se však pravděpodobně uvolní ruce až po verdiktu rozhodčího soudu. Náměstek primátora pro oblast dopravy Jiří Nouza minulý týden odhadl, že jasno by mohlo být už tento pátek.

Na čem konkrétně by měl magistrát začít pracovat? Co požaduje nejen Auto*Mat, ale i Iniciativa za humanizaci severojižní magistrály, podepsaná už v roce 2012 starosty Prahy 2, 4 a 7? A co naopak odmítá řada řidičů, petice některých obyvatel Prahy 1, či spolek s názvem Občané pro svobodnou a bezpečnou individuální dopravu?

Zatím pouze na papíře…

Předně má jít o vytvoření tak zvané Muzejní oázy včetně úprav křižovatky Legerova - Vinohradská, Václavské náměstí - Vinohradská, Wilsonova - u Státní opery a garáží Slovan.

„Má umožnit vytvoření komfortního, přímého, bezbariérového a širokého městského chodníku mezi Václavským náměstím a Vinohradskou ulicí, včetně signalizovaných přechodů pro chodce přes obě ramena magistrály a přímého pěšího propojení mezi sochou sv. Václava a fontánou před starou budovou Národního muzea. Dále bude umožněno přímé a bezpečné obousměrné propojení pro jízdní kola mezi Václavským náměstím a Vinohradskou ulicí s minimálními náklady,“ píše se v materiálu, schváleném Radou hlavního města loni v listopadu.

Vedle okolí Národního muzea se má zásadně zklidnit také náměstí I. P. Pavlova a ústí Jugoslávské ulice. „Tato úprava umožní bezbariérové napojení stanice metra a zastávek tramvaje I. P. Pavlova na okolní uliční síť. Jde hlavně o vytvoření sdíleného prostoru namísto segregovaných ploch vozovek místního obslužného propojení, doplnění signalizovaného přechodu přes tramvajovou trať v ústí Jugoslávské a přes Legerovu u křižovatky s Rumunskou, mimo jiné poblíž připravovaného výtahu do stanice metra,“ shrnuje materiál, podepsaný radními.

Další opatření chystaná po otevření tunelu BlankaZneprůjezdnění Malé Strany: Jde o vyloučení automobilového tranzitu Klárovem a Újezdem po místních komunikacích Valdštejnská + Tomášská / Letenská - Malostranské náměstí - Karmelitská Újezd.

Zneprůjezdnění Smetanova nábřeží: Jedná se vyloučení automobilového tranzitu mezi náměstím Jana Palacha a Národním divadlem po místních komunikacích v Křižovnické ulici a na Smetanově nábřeží.

Úprava dopravně-urbanistického řešení Žitné ulice v koordinaci s úpravami Karlova náměstí: Mají být prověřeny možné úpravy v úseku Mezibranská Karlovo náměstí s provozem na dvou jízdních pruzích doplněných o řadicí pruhy před křižovatkami, s optimalizací podmínek pro přecházení chodců a s vytvořením prostoru pro průjezd jízdních kol v protisměru.

Usměrnění provozu nákladní automobilové dopravy: rozšířením zóny se zákazem vjezdu nákladních automobilů nad 6 tun celkové hmotnosti o území rozkládající se východně od její stávající hranice a zamezením vjezdu těžké nákladní automobilové dopravy nad 12 tun celkové hmotnosti.

Zdroj: usnesení Rady hlavního města Prahy č. 2165 ze dne 19. listopadu 2013