Jaká byla první plavba obnoveného přívozu?

První zkušební jízdu už absolvovali lidé na Berounce před vánočními svátky. Na lodi Kazi svezli přes šest set dospělých, pět se dětí, sedmdesát psů a padesát kočárků.

Která část přívozu funguje?

Letos chystáme splavnění Berounky společně s pěti přístavišti. Před Vánoci jsme zprovoznili zatím jenom tři. Zhruba hodinová plavba začíná u přívozu Kazín, který obnovili v místě, kde podle pověsti stávalo staroslovanské hradiště Kazín. Ve stejných místech byl zmiňován nejstarší přívoz v Čechách, který navazoval na místní stezky.

Proč jste se rozhodl, že tu znovu zavedete přívoz?

Pevně věřím, že náš přívoz bude úspěšný a bude ku prospěchu nejen projíždějících cyklistů a turistů, ale poslouží i místním obyvatelům. Některé oblasti byly úplně odříznuté kvůli řece. Je to hlavně oblast Černošice a Mokropsy a na druhé straně Kazín, Lipence a Dolní Černošice.

Dopadly adventní jízdy podle předpokladů?

Zimním provozem jsme si chtěli vyzkoušet plavbu po Černošicích a Lipencích. Díky tomu teď můžeme dobře naplánovat jarní plavby, které chystáme koncem května, abychom stihli jarní turistickou sezonu.

Loď Kazi na Berounce.

Bude přívoz zapojený do městské dopravy, nebo bude nezávislý?

Stanice máme navázány na jízdní řády vlaků. Na druhé straně jsou chatové osady i vilové zástavby. Takže zkrácení přívozem je přínosné. Doufám, že se nám podaří přesvědčit hlavní město Praha, aby přívozy začlenili do Pražské integrované dopravy.

Jak dlouho to trvá z Mokropsů do Lipence?

Nejvyužívanější cesta bude krátká přes řeku, která trvá dvě minuty. Lidé pak po pěti minutách dojdou na vlak, kterému trvá cesta na Smíchovské nádraží asi dvanáct minut. Cesta je o hodně kratší, než z druhé strany, odkud se dá jet autobusem. Vyhlídková cesta je celkem padesátiminutová.

Kam sahá tradice převozníka v Praze?

Nejstarší přívoz v Čechách je doložený právě v těchto místech v listině zbraslavského kláštera v roce 1158. Přívozy byly na místech, kde se nacházely brody. V desátém století byl zdokumentovaný přívoz v naší stanici Pláž, kde brod a později přívoz navazoval na bechyňskou cestu. V roce 1730 přívoz provozovala rodina Kocourkova, která dodnes žije v Černošicích. Pro provoz přívozu jsem od nich koupil převoznický pozemek. Setkání s Kocourkovými bylo pro mě velkou inspirací.

Můžete charakterizovat převoznické řemeslo?

Převozník je řemeslo, které vyžaduje kromě manuální zručnosti i sociální inteligenci. Převozníci většinou zůstanou na jednom místě. Nejenže navážou vztah k tomu místu, ale také k lidem, kteří tam žijí. Je to profese, která je nejenom řemeslem, ale také službou. Pokud dětem dokáže předat lásku k profesi, rády pokračují ve stopách svého otce.

Čtěte také: Holešovice, Štvanici a Karlín od jara propojí přívoz