Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žižkovské nádraží by se mohlo stát kulturní památkou

Žižkov /FOTOGALERIE/ – Opuštěné haly, rozbitá okna a kolejnice zarostlé trávou – tak dnes vypadá areál bývalého nádraží. Vlakové soupravy vystřídaly kamiony a dodávky expedičních firem, které zde mají sklady. Přes zdánlivý ruch komplex nádražních budov pomalu ale jistě chátrá.

31.8.2012 1
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Prohlídka vnitřních prostor Nákladového nádraží ŽižkovFoto: Deník/Dimír Šťastný

Městská část Prahy 3, na jejímž území se nachází, a Národní památkový ústav (NPÚ) ho proto chtějí prohlásit za kulturní památku.
„Objekt je unikátní v tom, že se jedná o největší funkcionalistickou industriální památku na území Prahy, ale svým způsobem i v rámci České republiky. Jedná se o výjimečnou stavbu, která v roce 1936, když vznikla, byla velmi progresivní a v rámci Evropy měla své jméno," prohlásila ředitelka NPÚ Naďa Gorynczová.

Čtěte také: Pomalování Nuselského mostu? Architekt i další lidé nesouhlasí

Pokud by byl areál s konečnou platností památkově chráněn, mohl by projít rekonstrukcí a najít nové využití. Dvakrát k tomu málem i došlo, jenže jakmile byl prohlášen ministerstvem za kulturní památku, vlastník pozemku, Žižkov Station Development (jež je společným podnikem Českých drah a firmy Sekyra Group, a.s.) se proti tomu odvolal.

Zdlouhavé tahanice o to, zda-li bude žižkovské nádraží památkově chráněno, konzervují současný stav a brzdí jeho rozvoji. Přitom první podnět od NPÚ, aby se nádraží stalo památkou, přišel již v roce 2003, tedy zhruba rok po ukončení provozu.

„Dokud není rozhodnuto
v řízení o kulturní památce, nemůže být změněn územní plán. To znamená, že z mého úhlu pohledu zástupce investora brání v rozvoji území, protože zde nemůže začít žádná výstavba," vyjádřil se Matěj Stropnický, zástupce starostky třetí městské části.

Industriální památky mají totiž jiná hodnotová kritéria, než ty klasické, takže mohou být přestavěny k jiným aktivitám a dále využívány.

„Konverze je na místě, protože se jedná o objekty, které už nikdy nebudou sloužit svému účelu. Nicméně chceme, aby byly dále zachovány a dále využívány. Proto se hledá vždy nové a vhodnější využití pro tyto areály, tak jak to dělají v zahraničí," objasňuje Gorynczová.

Podlí ní i zastupitelů Prahy 3 by na místě bývalého dopravního uzlu mohlo vyrůst polyfunkční centrum, do kterého by se mohly nastěhovat i některé veřejné instituce. „Například Národní filmový archiv projevil zájem o přestěhování. Mají v úmyslu částečně posunout své sídelní prostory, vybudovat zde jednak kino pro veřejnost a dále i výstavní sál. To je první příslib něčeho velmi konkrétní," svěřil se Stropnický. Neformální jednání probíhají údajně i s NPÚ, který by mohl prostory nádražních hal využít jako sklady pro některé ze svých sbírek. Jaké další instituce a co dalšího by v prostorách funkcionalistického areálu mohlo vzniknout, by podle Stropnického měla pomoci ujasnit urbanistická soutěž.

Jak se situace nakonec vyvine, by mělo být známo v polovině září. Rozkladová komise ministryně by se měla vyjádřit k připomínkám, které vznesl majitel objektu 
k prohlášení hlavní budovy nádraží za kulturní památku. Kauzu nyní řeší památkový odbor ministerstva kultury (MK).

„Komise dospěla totiž 
k názoru, že znalecké posudky se kompletně s danou problematikou nevypořádaly. Musí se nově vyhodnotit například využitelnost objektu," řekla mluvčí MK Markéta Ševčíková.

Jedno je jisté již nyní. 
Areál zůstane zachován. Dřívější vedení městské části totiž koketovalo s možností, že by mohl ustoupit tzv. jarovské spojce. Čtyřproudá komunikace měla Olšanské náměstí propojovat s městským okruhem, avšak nedávné po změně koalice na Praze 3 se od této myšlenky upustilo.

Autor: Soňa Kacerovská

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení