Čilý stavební ruch se ale v severní části pozemku, který je součástí významného pražského brownfieldu – Nákladového nádraží Žižkov, odehrává už zhruba rok. První výkopové práce odstartovaly loni na jaře v místech, kde se Basilejské náměstí potkává s ulicí Jana Želivského. Ve stejnou dobu dal Central Group do prodeje i první bytové jednotky z bloku A, jenž spolu s blokem B tvoří úvodní etapu projektu nazvaného Parková čtvrť. Právě blok A přitom dá novou podobu dosud nedokončenému Basilejskému náměstí.

Za architektonickým řešením Parkové čtvrti, která promění severní část zrušeného nákladového nádraží v čistě rezidenční komplex, stojí devět ateliérů s jednadvaceti různými koncepty. V projektu, který svým pojetím vychází z výstavby typické pro Žižkov a sousední Vinohrady, byly navrženy polouzavřené městské bloky, většina z nich se šesti podlažími. Pouze ojediněle se tam vyskytnou dvanáctipatrové věže.

Z továrny na letecké součástky v Modřanech bude bytový projekt Vanguard.
OBRAZEM: Vodárenská věž i továrny. Technické stavby se v Praze proměňují na byty

Dominantou Parkové čtvrti se stane velký veřejný park o rozloze jeden a půl hektaru, navazující na přilehlý park Židovské pece. Lokalitou povede pěší zóna se vzrostlými stromy a vodními plochami určenými pro relaxaci.

„Naším cílem bylo vytvořit novou živoucí městskou čtvrť. A aby tato lokalita skutečně žila, budou v přízemí bytových domů prostory pro obchody, služby, restaurace a kavárny. Součástí projektu bude i mateřská škola se šesti třídami a se zahradou,“ říká šéf Central Group Dušan Kunovský.

„Těší mě, že v Parkové čtvrti vznikne i kvalitní veřejný prostor. Protože právě to, co se nachází vně bytů, v ulicích a mezi domy, dodává bydlení další rozměr, vytváří hodnoty, které noví obyvatelé i lidé z okolí ocení,“ dodává architekt Jakub Cigler, jehož tým je autorem urbanisticko-architektonické koncepce tohoto území.

Čtyři etapy

Parková čtvrť, jejíž dokončení je plánováno na rok 2032, bude vyrůstat postupně ve čtyřech etapách. V prvních třech budou stavěny vždy dva rezidenční bloky. Výstavbu pak uzavře dvanáctipatrový věžový dům s označením E.

Ještě loni v květnu developer hovořil o celkové investici ve výši 14 miliard korun. Ke dni oficiálního zahájení stavby však tato částka vzrostla o téměř padesát procent. Nákladové nádraží Žižkov je prvním velkým brownfieldem, kde magistrát využije novou metodiku příspěvků investorů na veřejnou infrastrukturu, kterou letos schválilo pražské zastupitelstvo. 

„Na základě této metodiky vybere pražský magistrát od investorů v transformačním území širší oblasti Nákladového nádraží Žižkov více než jeden a půl miliardy korun v penězích nebo investicích do staveb veřejné infrastruktury,“ vysvětluje Kunovský.

Vizualizace.
Unikátní kampus v Čakovicích se rozrůstá, k základní škole přibydou čtyři budovy

Nákladové nádraží Žižkov je prvním velkým brownfieldem, kde magistrát využije novou metodiku příspěvků investorů na veřejnou infrastrukturu, kterou letos schválilo pražské zastupitelstvo. „Na základě této metodiky vybere pražský magistrát od investorů v transformačním území širší oblasti Nákladového nádraží Žižkov více než jeden a půl miliardy korun v penězích nebo investicích do staveb veřejné infrastruktury,” uvedl Kunovský.