Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční most už 140 let dotváří kolorit centra Prahy

Smíchov /ZAŠLÁ SLÁVA PRAŽSKÝCH MÍST/ - Po původní jednokolejce spojující Smíchov a Výtoň jezdí už 110 let vlaky ve dvou směrech.

22.8.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv Deníku

Spousta charakteristických přezdívek náleží Praze, neznámější z nich je asi „stověžatá matička měst“. Právem se jí však také říká „město mostů“.

Je jich tu spousta, vždyť si je zkuste všechny vyjmenovat a navíc v pořadí, jak jdou po či proti proudu po sobě. Nejslavnější je bezesporu Karlův most, ale téměř každá spojnice mezi vltavskými břehy má zajímavou historii a podobu, které ji dělá ojedinělou a hodnou zájmu.
Ať už to je most Legií se svými, v současnosti opravovanými, mýtnými domky, Jiráskův most s dominantními bronzovými sochami, nebo třeba železniční most, který svým způsobem nemá jméno.

I když je most zřídka uváděn s přívlastkem vyšehradský, nejčastěji se jeho název říká a píše železniční nebo Železniční. V Literatuře se lze setkat s oběma variantami. Železniční most spojuje městské části Praha 2 a 5. Na pravém břehu ústí na Výtoň, na levém na Smíchov.

Po jedné koleji jen třicet let

Historie této dopravní stavby sahá až do 19. století. Most byl postaven v letech 1871 až 1872 jako součást takzvané Pražské spojovací dráhy.

Ta vedla ze smíchovského nádraží až na hlavní nádraží a Hrabovku. Provoz byl zahájen 15. srpna 1872. Na jednokolejném ocelovém mostu, který zhotovila Harkortova mostovna v Duisburgu, jezdily zpočátku pouze nákladní vlaky.

S rostoucími požadavky na dopravu přestával železniční most ke konci 19. století kapacitně stačit. Proto začala v roce 1900 stavba nového mostu. V korytě Vltavy byly vybudovány nové pilíře, aby vlaky mohly jezdit po dvou kolejích. Zajímavostí je, že stavbu použil v próze Kruh český spisovatel, dramatik a vojenský lékař František Langer.

Most byl považován za kvalitnější dílo, než jeho předchůdce.

Výstavba trvala jen rok, vzhledem k důležitosti trati byl totiž veřejný zájem na co nejrychlejším provedení. Ale i během výstavby se provoz na starém mostě nezastavil.

Výluka trvala na podzim roku 1901 jen 36 hodin, během kterých dělníci vyměnili starý most za nový, který byl již připraven na lešení pod vyšehradskou skálou. Tento pozoruhodný a technicky poměrně náročný manévr se stal zajímavou a velmi sledovanou podívanou, které se zúčastnil davy Pražanů. Již v noci z 1. na 2. října 1901 projely po dvoukolejném mostě v obou směrech první vlaky.

Osobitá atmosféra

V průběhu desítek let procházel most různými opravami a také se dočkal opakovaných nátěrů.

Ačkoli se dnes může zdát, že neměl už dlouho nátěr, dle místních obyvatel je opak pravdou. „Přistěhovala jsme se na Výtoň v roce 1990 a od té doby byl most celkově natírán zhruba třikrát.

Naposledy to myslím bylo někdy v tomto století,“ rozpomínala se Hana Pavelková z Podskalské ulice.

Až do ničivých povodní v roce 2002 stál na pravobřežní náplavce u úpatí mostu stánek, u kterého se občerstvovali kolemjdoucí Pražané, rybáři a scházeli se zde i obyvatelé z domů v přilehlém Podskalí.

„Byl to takový obyčejný stánek, ale měl velmi osobitou atmosféru. Pamatuji si, že jsem zde potkával i herce Stanislava Fišera, který daboval Vinnetoua. Když ke stánku přišel, vždy se postaral o pohodu,“ řekl grafik Jan Křeček. Stánek odnesla velká voda, ale rybáři sedávají pod mostem s oblibou do současnosti. Mají zde především ve slunných dnech příjemný stín.

Na hluk si zvykli

V současnosti je železniční most vzhledem k rozvoji městské a příměstské dopravy velmi vytížen. Vede přes něj jedna z nejvyužívanějších vlakových linek S 7 z Úval až do Berouna.

„I když tu někdy jezdí šest a více vlaků do hodiny, starousedlíkům už zvuk rachotícího mostu nevadí, zvykli si. Naopak to působí osobitě. Každý vlak při vjezdu na most zahouká, což zní jako parní lokomotiva. Je to skutečně pěkné, ale dokážu si představit, že čerstvě nastěhované nájemníky Podskalí může hlučný most zpočátku rušit,“ řekla Hana Pavlíková.

Ať už má někdo k železničnímu mostu na Výtoni kladný, záporný či neutrální vztah, každý musí uznat, že se stal součástí koloritu centra Prahy a bez něj by pohled z centra směrem na Vyšehrad nebyl to „pravé ořechové“.

Více čtěte ZDE

JAN PUCI

22.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení