Na území metropole je 43 železničních stanic a zastávek, mezi nimiž je průměrná vzdálenost 3,9 kilometru. V Česku je přitom délka mezi zastávkami o čtyři sta metrů kratší. Aby se tedy Praha dostala na republikový průměr, muselo by zde vzniknout alespoň jedenáct nových zastávek.

„Nelichotivé bilanci se nemůžeme divit, vždyť poslední zastávka zde vznikla v roce 1997 v Komořanech v návaznosti na otevření tramvajové trati do Modřan,“ uvedl na včerejším semináři Možnosti železnice pro veřejnou dopravu v Praze a okolí poradce generálního ředitele společnosti České dráhy Pavel Adámek.

Rajská zahrada má naději

Realizace se zřejmě v dohledné době dočká zastávka Rajská zahrada. Myšlenka na nedalekou zastávku Černý Most v blízkosti obchodních center však už není tak žhavá, byť se od ní ještě zcela neopustilo. V územním plánu Prahy, což je základní podmínka realizace, bude již brzy zahrnuta nová zastávka v Karlíně na místě bývalého nádraží v Pernerově ulici, kde už v minulosti stála. Stejný administrativní zásah čeká také železniční zastávku U Kříže v blízkosti Rokytky, či v Malešicích naproti zastávce metra Depo Hostivař.

Podbaba bude do tří let

Už do tří let by měla vzniknout zastávka na Podbabě, která bude v blízkosti nevyhovujícího nádraží Bubeneč a výhledově k ní povede tramvajová trať. Uvažuje se také o vzniku zastávek Zahradní Město a Eden ve Vršovicích. „Jejich realizace však závisí na tom, kdy začne modernizace úseku tratě mezi hlavním nádražím a Hostivaří,“ vysvětlil Adámek.

Několik nových zastávek se také objeví na železniční trati mezi Prahou a Kladnem. Konkrétně to bude u Výstaviště, v Liboci, Dlouhé Míli a u letiště Ruzyně. Už dlouho je živý projekt na vznik zastávky na Kačerově u stanice metra. „Otázkou je, co bude stát dřív, zdali železniční zastávka či trasa metra D, která má vést kolem krčského nádraží. Pokud déčko vznikne, stání vlaků u Kačerova ztratí na atraktivnosti,“ řekl Adámek. Nedá se ani vyloučit vznik zastávky v Třeboradicích, na jejímž vzniku mají velký zájem sousední Čakovice.

Uvažuje se i o obnově některých zaniklých zastávek a nádraží. Kromě již zmiňovaného Karlína se již dlouhou dobu vedou spory o umístění zastávky Vyšehrad v blízkosti chátrajícího bývalého nádraží. Spory o umístění jsou i v Hlubočepích, kde připadají v úvahu dvě umístění. „Reálnější je vznik zastávky Hlubočepy- střed, která je blíže bytové zástavbě než bývalé nádraží,“ dodal Adámek.

V dohledné době by mohlo dojít také k přesunu některých zastávek. Radnice v Chuchli chce tu stávající u dostihového závodiště přesunout blíže k obci a ve Kbelích by mohly vlaky zastavovat blíže k Mladoboleslavské ulici. Výstavby se nedočká zastávka Praha-sídliště Radotín, protože trať už vyčerpala svou kapacitu a nová zastávka by narušila jízdní řády desítek vlaků.