Už dávno neplatí prvorepublikové rčení Žižkovu a Libni, zdaleka se vyhni. Naopak. Hlavní město usiluje propojit Libeň s jihovýchodní částí metropole Hostivaří, a to nejen o víkendech. Reálnou spojnicí je městská linka S41 z Roztok přes Libeň do Hostivaře.
Rozšíření provozu
Ta ovšem jezdí pouze o sobotách a nedělích, k tomu v hodinových intervalech. Výhodou linky je, že cesta z Hostivaře do Libně trvá osm a na nádraží Holešovice čtrnáct minut a je tedy rychlejší než autem.
Organizátor dopravy ROPID potvrdil, že plánuje od prosince rozšíření provozu na větvi z Libně do Hostivaře z víkendů i na všední dny. Dnes linka ve všední dny pendluje pouze mezi Roztoky a Libní. „Je to náš plán, aby od prosince mohly jezdit vlaky v hodinovém intervalu každý den,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Pantografy jsou příliš staré
Jenže už dnes je na lince problém se zajištěním vlakové kapacity, neboť stařičké pantografy Českých drah letos určitě doslouží. A náhrada za ně není. Na pražské koleje se tak může ve větší míře probourat jiný dopravce. Kromě linky z Masarykova nádraží do Čakovic, kterou zajišťuje KŽC Doprava, v Praze za dotace jezdí pouze České dráhy.
„Zvažujeme vpuštění jiného dopravce než jsou České dráhy. Už jsme dostali nabídku, o které budeme jednat,“ řekl k lince S41 radní pro dopravu a náměstek primátorky Petr Dolínek. Mělo by jít podle něj o elektrické vlaky.
Soukromníci dostanou šanci i jinde
Který dopravce s nimi přijde, ale radní nesdělil. Na dotaz nicméně připustil, že by mohlo jít o někoho z trojice „alternativců“ RegioJet, Arriva a Leo Express. RegioJet a Arriva jednání s městem popřely, Leo Express dotazy nekomentoval. „Pokud by nás objednatel oslovil, zájem bychom měli,“ uvedl nicméně mluvčí Arrivy Roman Herden.
Soukromníci zřejmě dostanou v pražské aglomeraci šanci i jinde. Město a Středočeský kraj uvažují pro nové smluvní období od roku 2020 o zavedení vrstvy spěšných vlaků, nejčastěji se mluví o lince z Prahy do Benešova. Tam sice dnes jezdí Arriva, její vlaky ale nejsou v závazku a pod střechou integrace.
„Každopádně se u tohoto záměru nenecháme limitovat vozovým parkem Českých drah,“ doplnil Dolínek. Ani České dráhy ale nezahálejí. Řídící výbor ČD jako nejvyšší orgán společnosti včera schválil nákup až 60 nových elektrických jednotek pro 240 osob za téměř deset miliard pro regionální dopravu.