VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železnice má obří potenciál, na nové tratě nejsou peníze

Praha – Jestli může Praha v budoucnu někde výrazně rozvíjet hromadnou dopravu, pak je to určitě ta kolejová. Ještě přesněji vlaková. Zatím to ale vypadá, že ne neblýská na lepší časy. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) totiž na prioritní akce v hlavním městě v současné době nemá peníze.

13.5.2010
SDÍLEJ:

Železnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK

Jedná se například o rekonstrukci Negrelliho viaduktu, druhé části modernizace traťového úseku Libeň – Běchovice, trati do Úval, či do Berouna.

Podle zpráv ze včerejšího jednání dopravního výboru zastupitelů se pak v současné době ani příliš neřeší úprava napojení vlaků na nádraží v Podbabě v souvislosti s prodloužením tramvajové trati do této lokality, stavba přitom bude už brzy zahájena. I proto bude odeslán urgentní dopis na Správu železniční dopravní cesty, aby se věcí zabývala.

„Pokud by se tato věc neřešila, pak bychom ani nemuseli trať prodlužovat,“ řekl místopředseda výboru Karel Březina (ČSSD).

„Stav rozvoje železničních tratí v Praze je velmi tristní. Rozpočet SFDI na rok 2010 s výhledem na roky 2011, 2012

schválený parlamentem v prosinci loňského roku obsahuje pouze stavby modernizace traťového úseku Praha-Běchovice – Úvaly a optimalizace trati Lysá nad Labem-Praha-Vysočany 1. stavba, celkem činí investiční náklady 2,426 miliardy korun,“ řekl na jednání výboru Pavel Adámek, zmocněnec pro železnici společnosti Ropid.

Sdělil také, že v podstatě ze den na den by mohla být zahájena optimalizace trati z Holešovic do Bubenče, která souvisí se zmíněným prodloužením tramvajové trati v Podbabě, za 1,2 miliardy korun, tuto akci se ale nepodařilo protlačit přes ministerstvo dopravy.

Do modernizace nejdou žádné peníze

„Rozvoj železnice v Praze je celkem ve srabu. Je nutné, aby stát výrazně posílil financování této oblasti, dnes sem neputuje v podstatě skoro ani koruna. Praha by měla vytvořit tlak, aby začaly finance do modernizace proudit,“ sdělil dále Adámek.

I u dalších plánovaných akcí jsou téměř ve všech případech stavby v časovém skluzu, způsobeném nedostatkem finančních prostředků.

Jedná se například o mimoúrovňové křížení v Libni, druhou stavbu, zdvoukolejnění úseku Libeň – Malešice a zastávku Depo Hostivař. „Stavba není zařazena ani ve výhledu SFDI, nelze očekávat posun před rokem 2012,“ píše se v oficiálním dokumentu Ropidu, který má Pražský deník k dispozici. Přitom zmíněný úsek by v budoucnu umožnil zavedení tangenciálních linek městské hromadné dopravy.

Financování není zajištěno také u modernizace trati z Hostivaře na hlavní nádraží se zastávkami Zahradní Město a Praha-Eden. Podobné je to dále s úsekem Smíchov – hlavní nádraží se zastávkou Výtoň/Vyšehrad, zde ale stavba naráží také na odmítavá stanoviska památkářů v souvislosti s rekonstrukcí stávajícího mostu a přilehlého viaduktu.

Mezi dalšími prioritami je pak výstavba tunelu na trase Praha – Beroun, kde je ale vše ve stádiu příprav a ještě není vyjasněné, technické řešení této akce.

Autor: Lukáš Marek

13.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vodní kanál pod Křížovnickým náměstím je dlouhý 60 metrů
3

Skrytý průplav u Karlova mostu měří 60 metrů. Při plavbě uvidíte i Bradáče

Národní zemědělské muzeum.
28

Vše, jen ne nudné exponáty. V muzeu naučí vařit, v zoo zbaví fobií

Praha 2 nabídla lidem z hotelu náhradní ubytování. Policie šetří příčinu požáru

Lidem z hotelu Eurostars David, který včera zachvátil požár při kterém zemřeli čtyři lidé, se rozhodla pomoci Praha 2. Už včera byla na místě starostka Jana Černochová společně s kolegy z krizového štábu. Lidem z hotelu městská část zajistila náhradní ubytování. Dnes budou na místě vyšetřovací týmy hasičů a policistů, kteří budou zkoumat příčinu požáru. 

Ptáky v zimě nekrmte pečivem. Může je dokonce i zabít

V Praze i v dalších částech České republiky se výrazně ochladilo. Lesy hl. m. Prahy proto jako každou zimu na nejen žižkovský park Vítkov umístily asi 20 veřejných ptačích krmítek. Dosypávat do nich můžete i vy, ale především zrní. V žádném případě opeřencům nedávejte pečivo. Mohlo by je otrávit.

Vestibul stanice metra Budějovická je uzavřen. Asi na tři měsíce

Jižní vestibul stanice metra Budějovická a prostupy mezi severním atriem a jižní pasáží jsou od pátku uzavřené až do odvolání. Důvodem je havarijní stav zastřešení atria mezi objekty České spořitelny a obchodního domu DBK.

Pražanům se otevře 70 hotelů. Jako poděkování za vstřícnost k turistům

/INFOGRAFIKA/ Prohlédnout si třeba prezidentské apartmá nebo porovnat, jakou úroveň mají pražské hotely ve srovnání s těmi ve světě, budou moci 26. ledna obyvatelé metropole. Na 70 hotelů jim v tento den nabídne nocleh i prohlídku prostor za symbolickou cenu. Druhý ročník akce Noc hotelů tak chce poděkovat Pražanům za podporu turismu a toleranci k jeho negativním vlivům. Zájemci si můžou pokoj zamluvit prostřednictvím webových stránek Nochotelu.cz

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>