Podle zjištění Pražského deníku také v této souvislosti přibývá odpůrců rozšiřování zón do dalších městských částí, čili do Prahy 4, 5, 6, 8 a 9. To mělo pilotním programem odstartovat rovněž úderem prvního dubna. Zatím je však odloženo „na neurčito," protože se hlavní město stále vypořádává s připomínkami dotčených radnic a navíc dosud není spuštěn nový elektronický odbavovací systém.

„Takové zdražení je neopodstatněné. Městská část s ním nesouhlasí," vzkázala zástupkyně starostky Prahy 3 pro dopravu Lucie Vítkovská (ODS). „Argument, že doteď bylo parkování v Praze skoro nejlevnější v republice, neberu. Chci znát důvod zdražení," obrátil se přímo na věcně příslušného náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) rezident z Prahy 3 Vladimír Koranda.

„Není to příjemný kompromis. Nejde přitom o pouhé zdražení bez doprovodného vylepšení," reagoval Dolínek.

Do prvního dubna byly ceny pražských parkovacích karet v takzvaných modrých zónách jedny z nejnižších v republice. Co se krajských měst týče, levněji bylo parkování zřejmě už jen v Brně, kde rezidenti dosud ročně platí šest set korun. Zato v Českých Budějovicích musí za rok vytáhnout z kapsy dva tisíce a v Hradci Králové dokonce až šest tisíc korun.

Nedávným zdražením ze sedmi set na dvanáct set korun ročně se tak pražská parkovací karta pro rezidenty dostala zhruba na republikový průměr. Metropole se v tomto ohledu zařadila po bok městům, jako je Jihlava, Olomouc, nebo Pardubice.

Modrá bude modřejší?

Přesto se mnohým obyvatelům čtvrtí, kde jsou již zóny delší dobu zavedeny, zdá zvýšení ceny příliš skokové a urputně ho kritizují.

„Chtěl bych vysvětlit, jak se toto opatření odrazí na úrovni modrých zón. Modrá bude modřejší, nebo městská policie kromě kladení pokut za stěrače, bude kontrolovat zóny i v noci, aby nedocházelo k vykradaní vozidel? Argument, že Praha měla dosud jedny z nejnižších cen v porovnání s ostatními městy v republice, neberu," obrátil se přímo na náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) rezident z Prahy 3 Vladimír Koranda.

Dolínek připustil, že ani jemu není zdražování parkovacích karet příjemné. Upozornil přitom, že se s těmito cenami nehýbalo už od roku 2004.

„Z tohoto důvodu některé městské části požádaly Prahu, abychom se zamysleli nad tím, zda tato cena odpovídá obvyklé cenové hladině v ostatních krajských městech a nákladům na provoz samotné zóny. Vzhledem k tomu, že se postupně bude zprovozňovat zcela nový systém placení parkovného a prokazování zaplacení, považoval jsem za legitimní na toto téma s městskými částmi diskutovat. Kompromisním řešením byla cena dvanáct set korun za rok, respektive sto korun měsíčně," reagoval Dolínek.

Tlak některých radnic

Jinými slovy zopakoval, že za zdražením stojí právě tlak některých radnic. Ty si údajně představovaly ještě radikálnější nárůst cen. Slibovaly si od něj jak vyšší příjmy do místních rozpočtů, tak i méně aut parkujících přímo v ulicích.

Například místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ) už dříve sdělil, že „Praha klidně mohla být ambicióznější." „Chtěli bychom motivovat ty řidiče, kteří auto využívají třeba jen jednou, či dvakrát do týdne, aby využívali například soukromá parkoviště. Z ulic by mohly zmizet i desítky procent aut, která tam dnes jen bezúčelně překážejí," vysvětlil před časem.

Dolínek na posledním jednání zastupitelstva po pokusu ODS cenu parkovacích karet opětovně snížit na sedm stovek korun ročně přiznal, že od samého počátku není přítelem zón jako takových. „Já jsem byl vždycky proti. Podle mně jsou nesmyslné. Musíme ale bohužel pracovat s tím, co nám tu zbylo z dob vlády ODS," vysvětlil.

Samoúčelné zdražení? Ne!

V odpovědi rezidentu z Prahy 3 pak zdůraznil, že zdražení nemá být samoúčelné. „Budou tu i vylepšení. Občané nově nebudou muset každý rok na úřad pro další kartu, nebudou si muset nic vylepovat, při změně auta nebo přestěhování nebudou muset znovu na úřad, ale zajistí si novou registraci z pohodlí domova. Tyto novinky si na straně města i městských částí vynutily zvýšené nároky na personál a technické vybavení, i z tohoto důvodu tak považuji úpravu ceny za oprávněnou," pokusil se obhájit nepopulární krok.

Nejen ten však zřejmě odrazuje i řadu lidí žijících v Praze 4, 5, 6, 8 a 9, kde mají být parkovací zóny už brzy zavedeny. „Jak to bude, když někdo bydlí v ulici bez zón, která je hraniční s ulicí, kde zóny jsou? Nejen že takový člověk nebude mít na ulici kde zaparkovat, ale za odměnu ještě i on bude muset radnici za parkování platit. To se dá označit za diskriminaci a na místě je třeba i ústavní stížnost," píše se například na stránkách občanské akce „Parkovací zóny v Praze 6 nechceme."

Pražský deník však rovněž zjistil, že existuje i nemálo rezidentů, kteří by si za parkovací kartu klidně připlatili i více, jen aby získali stoprocentní jistotu, že zaparkují v blízkosti svého domu.

Cena parkovací karty v městské části, jejíž celé území pokrývá zóna se zvedá ze 700 na 1200 korun ročně (pro seniory nad 65 let na 800 korun ročně).

Rezidenti mají dostat možnost pořídit si i levnější variantu parkovací karty, která je bude opravňovat parkovat pouze v okolí svého bydliště, nikoliv na celém území městské části. Ta vyjde na 600 korun ročně (pro seniory nad 65 let na 400 korun ročně).

Podnikatelé využívající parkování v modré zóně pro podnikatelské účely zaplatí od 24 do 36 tisíc korun ročně podle platného cenového pásma.

Čtěte také: Nové parkovací zóny má mít pod kontrolou speciální systém