„Koncepce odráží ideální stav, který znamená, že v roce 2025 bude bezbariérově přístupná celá povrchová doprava, všechny tramvajové a autobusové zastávky a všechny stanice pražského metra," nastínil pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek. Zároveň ubezpečil, že součástí koncepce je i seznam konkrétních úkolů a termínů.

Nejde podle něj o materiál, který by svévolně sestavovali samotní politici. V komisi, která jej připravovala, prý mimo jiné usedli také zástupci tělesně a zrakově postižených, kteří jsou na bezbariérových opatřeních v dopravě závislí. Pařízek slíbil, že komise bude svou práci koordinovat s dopravním podnikem (DPP) i Technickou správou komunikací (TSK).

„Investice DPP do rekonstrukce tratí a zastávek tak budou technologicky i časově navazovat na investiční akce TSK do úprav chodníků a podobně," zmínil Pařízek.

Cestování pražskou hromadnou dopravou je stále nesmírně složité pro tělesně handicapované, ale i pro mnohé seniory, či rodiny s malými dětmi. Ti dnes musí sáhodlouze a detailně plánovat kde přesně nastoupí, vystoupí, případně přestoupí, či jak se dostanou do místa, které nenabízí bezbariérový přístup. Nyní je totiž bezbariérová pouze větší polovina stanic metra. V případě tramvajových zastávek je to pouhá desetina z celkového počtu.

To by se dle nově schválené koncepce hlavního města mělo kompletně změnit nejpozději do roku 2025. Právě tehdy by slovy radního pro dopravu Jiřího Pařízka měla být za ideálního stavu veškerá povrchová doprava zcela bezbariérová. Míní tím prý i všechny tramvajové a autobusové zastávky, či všechny stanice metra. Koncepce podle něj určuje konkrétní úkoly a termíny pro následující bezmála jedenáctileté období.

První výsledky už letos?

A první náznaky plnění koncepce můžeme očekávat ještě letos. V červenci se po dlouhé době opět otevře už bezbariérová stanice metra Národní třída. Společně s čerstvě rekonstruovaným tramvajovým uzlem v Lazarské. V obou směrech.

Pařízek připomněl, že také plánovaná stavba výtahů ve stanicích metra I. P. Pavlova, Anděl a Můstek na trase A i B odstartuje rovněž v letošním roce. „Za předpokladu, že se nezdrží průběh výběrových řízení," podotkl Pařízek. „V rámci rekonstrukce tramvajové trati Bělohorská budou bezbariérově přestavěny stanice Marjánka a U Kaštanu. V příštím roce jsou v plánu úpravy dalších tramvajových stanic Slavia, Bruselská a Kubánské náměstí, či výstavba výtahu ve stanici metra Roztyly," uvádí výstup z posledního jednání rady.

Na realizaci zmíněných úprav pošle komise, respektive město ještě letos pětačtyřicet milionů korun. „Ačkoli bezbariérové přístupy, vozidla, úpravy zastávek jsou dnes běžným standardem v dopravě, ještě v roce 1989 se s něčím takovým vůbec nepočítalo. Neměli jsme ani jednu stanici metra bezbariérově přístupnou, žádnou zastávku tramvaje ani autobusu, žádné moderní vozy. Postupné napravování stavu je zdlouhavé a především finančně velice nákladné. Podle odhadů by si splnění všech v koncepci zmíněných úkolů vyžádalo investice nejméně ve výši 4,6 miliard korun," dodal Pařízek.

Městská hromadná doprava v Praze bez bariér.

Městská hromadná doprava v Praze bez bariér.

Městská hromadná doprava v Praze bez bariér.

Městská hromadná doprava v Praze bez bariér.
Kliknutím na jednotlivý obrázek si ho zvětšíte.