Tématem sedmého ročníku festivalu Prague Pride, který se uskuteční od 7. do 13. srpna, má být tolerance a respekt. „Z úst některých politiků i části veřejnosti opakovaně zaznívá, že gayové a lesby jsou u nás vesměs tolerováni, a není tedy důvod festival pořádat,“ říká ředitelka festivalu Prague Pride Kateřina Saparová.

Akce podle ní ale chce poukázat na rozdíl mezi pouhou tolerancí a respektem. „Toleruji hlučně telefonující lidi v restauraci nebo nepříjemné pokladní v supermarketu. Toleruje se totiž něco, co je špatné, ale my pro to najdeme pochopení. Co je k tolerování na tom, že je někdo gay nebo lesba?“ dodává. „S hetero nebo homosexuální orientací se lidé rodí. Nikdo si ji vědomě nevybírá. Nechceme toleranci, chceme přijetí,“ upřesňuje ředitelka.

Postavičky, které mluví jako veřejnost

Kampaň festivalu proto pracuje s animovanými postavičkami, které jsou přesvědčeny, že v Česku je postavení lidí s menšinovou sexuální orientací v pořádku a Prague Pride je zbytečný festival.

Na vizuálech promlouvají větami, které jsou podle tvůr-ců kampaně odposlouchané mezi českou veřejností a třebaže vyznívají na první pohled přátelsky, nesou ve skutečnosti významy nadřazenosti a obav.

„Do kampaně jsme vybrali klasické věty, které LGBT lidé běžně slýchají ve svém okolí. Zejména postoj, že gayové a lesby nevadí, dokud se neukazují na veřejnosti, zaznívá velmi často. O takovou toleranci nestojíme,“ prohlašuje Saparová s tím, že tito lidé mají stejné právo hlásit se veřejně ke svému partnerovi, vzít se na ulici za ruku nebo mluvit o společné dovolené. 

Agentura: Jsme rádi, že vyhrál ten nejodvážnější návrh

Koncept nové kampaně s animovanými postavičkami navrhl Vít Bártek, autorem postaviček je Václav Matoušek. Kampaň připravila agentura Made by Vaculik Praha. Tato agentura už pro festival pracovala před dvěma lety, kdy navrhla kampaň se sloganem „Všichni jsme stejně teplí“, který ilustrovala záběry z termo kamery, zachycujícími různorodé dvojice. Nyní zvítězila v uzavřeném tendru, v němž organizátoři festivalu hodnotili celkem devět kreativních nápadů (z toho od Made by Vaculik pocházelo pět).

„Potěšilo nás, že z našich kreativních konceptů uspěl ten nejodvážnější. Vážíme si odvahy vedení festivalu udělat skutečně výraznou kampaň,“ prohlašuje výkonná ředitelka Made by Vaculik Beata Streicherová.

Letošní ročník festivalu poběží po celé metropoli, tradiční průvod projde centrem Prahy v sobotu 12. srpna. „Nebude chybět tradiční festivalová vesnička na Střeleckém ostrově, hudební open-air na Letné ani diskuse a filmová či divadelní představení,“ tvrdí mluvčí festivalu Martin Štěrba.