Je to ožehavé a nepopulární rozhodnutí. Uzavřít preventivně jakoukoliv lávku či most, přestože je v žalostném technickém stavu, se nemusí vyplatit. Úředníci mají strach z politiků, politici z negativních ohlasů voličů. A tak došlo na nedávné zřícení lávky v Troji, při němž se zranili čtyři lidé. Alespoň to naznačuje muž, který se 2. prosince zřítil do ledové Vltavy šéf stavebního odboru Prahy 6 Petr Malotín.

Adriana Krnáčová.
Opoziční TOP 09 chtěla odvolat primátorku Krnáčovou kvůli pádu trojské lávky

Primátorka počká na závěry vyšetřování

Přestože zatím poslední komplexní hodnocení Technické správy komunikací z jara 2016 poukazuje na špatný stav více než stovky pražských mostů a lávek, dosud se nic neděje. Libeňský i Hlávkův most zůstavájí otevřené, lidé dál chodí i po Radotínské lávce. Jediná, která se dneškem chodcům uzavírá je ta na železničním mostě. Jde ale o dlouhodobě plánovanou akci kvůli akutně nutné rekonstrukci. S trojskou událostí nemá nic společného.

Police dál vyšetřuje příčiny pádu přemostění, které údajně vykazovalo konstrukční vady. Nesděluje, kam a ke komu vyšetřování směřuje. Trestní odpovědnost je nejasná, tu politickou zatím nikdo nepřevzal. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) na včerejším zastupitelstvu hlavního města ustála pokus o odvolání.

Ke zbytkům trojské lávky dorazily dva vyprošťovací tanky hasičů.
Zbytky Trojské lávky vyzvedávaly z vody vyprošťovací tanky

Politická i trestní odpovědnost 

„Počkám na závěry vyšetřování. Pokud bych věděla, že hrozí zřícení lávky, byla bych první, kdo ji nechá uzavřít. Poslední odborný posudek z listopadu ale garantoval, že lávka je provozuschopná,“ vysvětlila Krnáčová.

Dál žádá, aby někdo nesl nejen politickou, ale i trestní odpovědnost. Jenže je to právě ona, kdo by měl dle opozice odpovědnost nést. „Místo toho nepřímo ukázala na svého náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD),“ podotkl zastupitel TOP 09 Václav Novotný.

Ke zbytkům trojské lávky dorazily dva vyprošťovací tanky hasičů.
Zbytky Trojské lávky vyzvedávaly z vody vyprošťovací tanky

Přetahovaly se pražské instituce?

Zastupitelé se během včereješí rozpravy z opozičních lavic ptali, proč vedení města nekonalo, když mělo o špatném stavu lávky před jejím zřícením informace. „Nerozumím tomu, proč se lávka včas neopravila, když byl její nevyhovující stav znám zhruba šest let,“ prohlásila šéfka klubu ODS Alexandra Udženija. Její kolegyně Jaroslava Janderová pak poukázala na to, že se radní loni v dubnu usnesli „zahájit v roce 2016 předprojektové práce na rekonstrukci nosné konstrukce Trojské lávky“.

Podle kuloárních zdrojů blízkých vedení města mohlo opravu oddalovat vyjednávání mezi Technickou správou komunikací (TSK) a Institutem plánování a rozvoje (IPR) o budoucí celkové koncepci Císařského ostrova. Vedení metropole by navíc mohlo použít jako argument ke své obraně závěr z poslední rozsáhlé inspekce Trojské lávky, kterou provedla specializovaná firma Pontex letos v červnu.

Dělníci začali 7. prosince s bouráním Trojské lávky v Praze, která se zřítila 2. prosince.
Dělníci pokračují na Císařském ostrově v demontáži pilíře Trojské lávky

Radní se prý spoléhali na ujištění odborníků 

Její zpráva konstatuje: „Kontinuálním ani periodickým sledováním nosné konstrukce nebyla dosud zjištěna natolik významná indikace, která by si vynutila výluku provozu lávky. Tu je možné nadále využívat ve stávajícím režimu.“

Podle koaličních zastupitelů se radní pochopitelně spoléhali na ujištění odborníků a opozice by jim beztak případné preventivní uzavření trojské lávky „omlátila o hlavu“. Městem ovládaná akciová společnost TSK platila každý půlrok statisíce korun za inspekce, které možná neodhalily fatální vady, ačkoliv podle neoficiálních závěrů vyšetřování lávka spadla kvůli „konstrukční systémové chybě“. ODS žádá „hlavy“ šéfů TSK, vládnoucí koalice pěti stran ale trvá na pečlivém prověření incidentu. „Personální odpovědnost vyvodíme v řádu měsíců až na základě jasných závěrů vyšetřování,“ reagoval Petr Dolínek.

Lávka mezi Černošicemi a Dolními Černošicemi, které jsou součástí Prahy-Lipenců.
Uzavření lávky v Černošicích komplikuje místním život. Někteří zákaz ignorují

Nezávislá prověrka? Prý nežádoucí 

Přístup k události ze začátku prosince ale není zcela jednotný ani uvnitř koalice. Radní nepřijali návrh kolegyně Jany Plamínkové (STAN), aby k okolnostem pádu lávky vznikl nezávislý znalecký posudek. „Měl by to dělat někdo bez předchozích vazeb na město či TSK,“ upřesnila Plamínková. Podle Petra Dolínka je ale nezávislost v mostařském oboru trochu iluzí. „Český rybník je malý a všichni se v něm znají. Ten návrh kolegyně Plamínkové je nadbytečný. My samozřejmě počítáme s posudkem od více stran,“ prohlásil Dolínek. Opozice poukázala také na to, že neštěstí je možným důsledkem celkového zanedbávání investic současným vedením Prahy. „Investují rok od roku méně a nejsou ani schopni čerpat to, co si naplánují. To se podle mě neblaze odráží na stavu městské infrastruktury,“ podotkl Ondřej Martan (ODS).

Deník s vámi - Setkání s primátorkou v rezidenci primátora: Adriana Krnáčová.
Krnáčová odjela po zřícení lávky na dovolenou. Technici kontrolují mosty

Soustředit se na údržbu 

Mikuláš Ferjenčík (Piráti) k tomu poznamenal, že „pád lávky i s lidmi v jednom z nejbohatších měst Evropy je těžko uvěřitelný“. Piráti proto navrhují „soustředit se na údržbu dopravní infrastruktury namísto megalomanských projektů“.

Jiří Nouza (TOP 09) označil za jednu z příčin problému těžkopádný byrokratický proces včetně „přílišných ohledů na postoje památkářů, kvůli nimž vázne už dlouho oprava Libeňského mostu“. Podle opozičních komunistů jsou na vině za tristní stav pražských lávek a mostů i předchozí pravicové garnitury. Zastupitelstvem nakonec prošel návrh ODS, aby město do ledna příštího roku vypracovalo koncepci rekonstrukcí pražských mostů včetně odhadů finančních nákladů a časového výhledu prací.

Dělníci začali 7. prosince s bouráním Trojské lávky v Praze, která se zřítila 2. prosince.
VIDEO: Dělníci začali rozebírat zbytky Trojské lávky, trosky dopraví k betonárce

Mostů a lávek ve správě hlavního města je sedm set. 126 z nich je ve špatném stavuPočet mostů a lávek ve správě TSK v Praze: 700 (z toho 105 lávek)
podle loňské analýzy TSK bylo 126 mostních konstrukcí ve 3 nejhorších kategoriích (špatný stav havarijní stav)
za poslední rok správce provedl víc než stovku oprav (hlavně na menších konstrukcích) a jednotlivé kategorie se proto proměnily, aktuální soupis by měla TSK zveřejnit v příštích týdnech
po pádu Trojské lávky Praha preventivně uzavřela lávku přes Berounku v Černošicích a minulý týden také lávku v Butovicích
ode dneška jsou uzavřené také lávky pro pěší na železničním mostě mezi Výtoní a Smíchovem (byly v havarijním stavu), budou se opravovat ve dvou etapách následující dva roky, do té doby je nahradí nový přívoz, stejně jako spojení na místě zřícené Trojské lávky
přívoz mezi Císařským ostrovem a Trojou by měl vyplout do konce roku, půjde o člun pro 28 osob, za hodinu tak bude možné přepravit 220-240 lidí