Ropid zpracoval varianty s využitím podnětů od městských částí i samotných občanů, čímž se chce vyhnout situaci z roku 2012, kdy se změny dočkaly silné kritiky. I tak se dá očekávat bouřlivá diskuze.
Městské části dostanou během dubna příležitost se k návrhům znovu vyjádřit. Finální návrh by měl být hotov do prázdnin, aby se lidé mohli se změnami seznámit předtím, než odjedou na dovolené. Úpravy tramvají s sebou přinesou i nutnost změn některých autobusových linek.
Lidé se do tramvají nevešli
Důvody, proč je podle vedení města nutné tramvajovou síť v hlavním městě poměrně radikálně proměnit, vyplývají podle radního pro dopravu Petra Dolínka například z prodloužení metra A, výstavby kancelářských budov či vysídlování centra města. Kapacita v některých částech sítě tak začala být nedostatečná.
„Lidově řečeno, lidé se prostě do tramvají nevešli. Na to jsme museli jako organizátor MHD reagovat," vysvětlil ředitel Ropidu Petr Tomčík.
I když Pražané zpravidla nemají zásahy do MHD příliš v oblibě, podle náměstka primátorky Petra Dolínka jsou razantní úpravy tramvajové sítě plánované na začátek září nezbytné.
Praha se podle něj mění, vysídluje se centrum, rostou nové administrativní budovy například v Modřanech, Karlíně nebo v Holešovicích a silně se rozvíjí periferie, kde probíhá bytová výstavba.
„Musíme zachovat dopravu do centra a zároveň vyjít vstříc jinému rozložení obyvatel," vysvětlil náměstek s tím, že svou roli hraje také prodloužení metra A a spuštění tunelu Blanka.
„Jakožto letitý příznivce metrolinek jsem zastáncem vídeňského modelu. Měl jsem trošku obavy, jak by to v pražských podmínkách vypadalo, ale byl jsem návrhem příjemně překvapen. Vídeňský model si získal přízeň dokonce mnohých tramvajových fanoušků, kteří byli proti metrolinkám. Návrh příležitostí mění drtivou většinu tramvajových linek, leckdy velmi zbytečně. Přál bych Praze jednoduché a zapamatovatelné linkové vedení, které by vydrželo alespoň deset let." Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor serveru mhd86.cz
Lidé se v centru v tramvajích tlačí
Některé úseky tramvajové sítě jsou podle čísel Ropidu dlouhodobě přetížené, jiné naopak naddimenzované. Podle ředitele organizace Petra Tomčíka s přetížením zápolí například Letná nebo Seifertova či Ječná ulice. Jinde naopak tramvaje jezdí poloprázdné, například z Podolí nebo Hostivaře směrem do centra.
Z těchto důvodů Ropid připravil tři návrhy, které mají problémy adresovat. Více variant podle zástupce ředitele Ropidu Martina Šubrta organizace připravila proto, aby usnadnila navazující jednání s městskými částmi.
„Chceme do posledního jednání vstoupit s variantami řešení, abychom mohli lépe ukázat, jak při případných změnách můžeme postupovat a jaké budou mít důsledky," vysvětlil.
Podněty městských částí Ropid zapracoval už do tří představených návrhů. Zapojit se mohla i veřejnost prostřednictvím ankety.
„V anketě od cestujících přišlo téměř dva tisíce návrhů na úpravy. Současně přišlo asi dvacet pět zásadních podnětů od městských částí," uvedl Šubrt s tím, že se jim do návrhů podařilo zapracovat asi sedmdesát procent všech obdržených podnětů a připomínek.
Při přípravě samozřejmě hrály roli i dopravní průzkumy a modely.
Do konce května
Návrhy nyní během dubna projdou dalším připomínkováním městskými částmi. Finální návrh by měl být hotový do konce května, poté bude muset projít standardním kolečkem rady a zastupitelstva.
Ropid byl při promýšlení variant omezen financemi a technickými možnostmi tramvajové sítě.
„Napříč zastupiteli byl požadavek, aby se nenavyšovaly finanční náklady při udržení stávajícího objemu dopravy v rámci MHD. Další jsou technické limity, v některých místech se dostáváme na technickou hranu průjezdnosti těchto oblastí," vysvětlil Dolínek s tím, že to se týká například Malé Strany nebo úseku mezi Vítězným náměstím a Hradčanskou.
Chystané změny budou vyžadovat také drobné úpravy autobusových linek, ale podle zástupců Ropidu nebudou nijak drastické. „Nepůjde o zásadní změny, ale o doplnění a optimalizaci provozu ve vybraných úsecích," vysvětlil Šubrt.
Z výsledných tří variant dvě více odpovídají požadavkům městských částí a obyvatel. Třetí, takzvaný vídeňský návrh představuje poměrně revoluční možnost přeměny pražské tramvajové sítě, založenou na přechodu k většímu využití takzvaných metrolinek, tedy páteřních linek s kratšími intervaly, a omezení počtu spojů.
Varianty si mohou lidé spolu se všemi podklady, interaktivními mapami a seznamy pro i proti prohlédnout na webových stránkách Ropidu.
„Změny jsou určitě namístě, jednak s ohledem na prodloužení linky A a jednak byly v rámci sítě dlouhodobě některé úseky přetížené a některé zase naopak naddimenzované. Myslím si, že tyto problémy nejlépe řeší návrh příležitostí a návrh základních úprav. Oba ale mají výhody a nevýhody a ještě se určitě povede diskuze o tom, ke kterému se přiklonit. Takzvaný vídeňský návrh považuji jenom za takový vypuštěný balónek a nemyslím si, že je míněn úplně vážně." Marek Bělor, dopravní expert, Auto*Mat
Návrh příležitostí
První z variant, která nejvíce reflektuje požadavky městských částí, nazval Ropid návrhem příležitostí. Zahrnuje nejvíce zásahů do tras linek; počítá s provozem 25 linek, změna trasy by se týkala 13 ze současných, vzniklo by pět nových a jedna by byla zrušena. Zanikly by tři ze čtyř současných metrolinek.
Tramvaje by ve špičkách jezdily po osmi minutách, jediná zachovalá metrolinka 9 a linka číslo 11 dvakrát častěji.
Návrh počítá například s obnovením tramvaje číslo 19, která by propojila Nádraží Hostivař a Vysočany. Další obnovenou linkou by byla 21, která by zamířila z Modřan na Barrandov. Zmizelo by naopak přímé spojení Dejvic s Andělem, s čímž nesouhlasí Praha 6.
Varianta základních úprav
Druhá varianta nazvaná návrh základních úprav je o poznání konzervativnější. Počet linek se má podobně jako v první variantě zvýšit na 25, změny tras se mají dotknout deseti současných.
Posíleny mají být linky v centru města na úkor méně vytížených periferních oblastí, kde by tramvají jezdilo méně. Také by byly v pracovních dnech prodlouženy v době od 9:30 do 14:30 intervaly z deseti minut na dvanáct. Běžné intervaly ve špičkách by byly nastaveny na osm minut, u linek 9 a 17 na čtyři.
Z úprav tras stojí za zmínku například přímé propojení I. P. Pavlova se Strašnicemi linkou 6, která by přestala jezdit na Barrandov. Ze zastávky Sídliště Barrandov by naopak podle požadavku páté městské části mířila linka 16 přes Karlovo náměstí a přes I. P. Pavlova na Žižkov.
Vídeňský model zřejmě neprojde
Poslední, takzvaný vídeňský návrh, jehož inspirací je model tramvajové sítě rakouské metropole, má ze všech tří návrhů nejmenší pravděpodobnost realizace. Snížil by počet linek o čtyři na 17, které by jezdily častěji. Celý systém by se zjednodušil a zpřehlednil, zvýšila by se však nutnost přestupů.
Městským částem sice Ropid tuto variantu předloží, ale už teď je podle něj jasné, že se nesetká s příliš vřelým přijetím. A to ani od radnic, ani od cestujících.
„Návrh předkládáme jako doplňkový, protože i v anketě jsme dostali mnoho vyjádření, která již předem s tímto postupem nesouhlasila. Návrh ale obsahuje některé požadavky městských částí, které jsme nebyli schopni splnit ve zbylých dvou návrzích," zakončil Šubrt s tím, že pro optimální realizaci vídeňského modelu by navíc bylo potřeba dodat do rozpočtu 150 až 200 milionů korun.
Tři varianty změn navržené RopidemNávrh příležitostí: počet linek se zvýší z 21 na 25, šest linek zůstane v současné podobě (3, 8, 9, 10, 17 a 22), linka 25 se prodlouží, linka 13 zruší, 13 linek změní trasu a vznikne pět nových (2,15, 19, 21 a 23). 24 linek má shodný interval ve špičkách pracovních dnů 8 minut, od 09:30 do 14:30 deset minut, večer 20 minut a o víkendech 15 minut. Páteřní tramvajová linka 9 má poloviční intervaly.
Návrh základních úprav: počet linek se zvýší z 21 na 25, devět linek zůstane v současné podobě (1, 3, 8, 9, 10, 11, 17, 22 a 26), deset změní trasu, dvě budou prodlouženy (13 a 25) a vzniknou čtyři nové (2, 15, 21 a 23). Budou posíleny linky v centru města, naopak se mírně omezí provoz na některých okrajových tratích. Od 09:30 do 14:30 se zvednou intervaly z 10 na 12 minut, u páteřní linky 9 na 6 minut, jinak zůstanou intervaly zachovány.
Vídeňský návrh (doplňkový): počet linek se sníží z 21 na 17, sedm linek nezmění trasu (1, 7, 9, 10, 11, 12 a 17), sedm linek změní trasu, sedm linek bude zrušeno (13, 18, 20, 22, 24, 25, 26), z toho dvě jen přečíslovány (linka 22 na 2 a 26 na 5A), vzniknou tři nové linky (2, 5A, 15). Návrh je založen na redukci linek při zachování počtu spojů, je inspirován některými západoevropskými městy.
Čtěte také: Tramvaje čeká revoluce. Jeden z návrhů změn unikl