Předčasné nadšení však v pátek mírnil náměstek primátorky Petr Dolínek. „Vedení hlavního města dosud nestanovilo žádné datum otevření a zprovoznění tunelového komplexu Blanka, ani mu žádné datum nebylo závazně oznámeno ze strany dodavatelů," uvedl politik.
Podle pražského zastupitele je datum 15. září pouze předběžným odhadem společnosti. Přestože toto datum považují dodavatelé za reálné, náměstek primátorky nechce raději předbíhat. „Stále nemáme závazný harmonogram prací včetně pevného data otevření. Před jeho obdržením a schválením je proto veškerá zveřejněná data považujeme pouze za předběžné odhady bez potřebné relevance," míní.
Vedení Prahy včera řešilo Blanku i z jiného konce. Kvůli vadným drátům, které je třeba vyměnit, a kvůli nimž se otevření tunelu už poněkolikáté odložil, se Praha soudí s firmou ČKD Praha DIZ. Ta je totiž dodavatelem technologií na tunelové stavbě. Radní magistrátu se rozhodli vyhledat v probíhajícím sporu pomoc.
Kancelář má pomoci s arbitráží
Vedení hlavního města včera schválilo smlouvu na právní poradenství. Služby advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři by Prahu neměly stát více než 2,4 milionu korun. Kancelář má se zastupováním Prahy zkušenosti už z minulosti, kdy pracovala pro město v jiných řízením týkajících se Blanky. „Také hlavnímu městu poskytovala právní poradenství právě ve vztahu k ČKD Praha DIZ, takže je dobře obeznámena i s problematikou smluvních vztahů s touto společností," vysvětlil Dolínek.
Smlouva s kanceláří má být podepsána nejpozději v polovině května a bude platit do konce letošního roku. Najatí advokáti mají posoudit mimo jiné možnost Prahy zahájit arbitráž proti ČKD kvůli výměně vadných kabelů v Blance.
Po několika týdnech neshod podepsalo město s ČKD v rámci smírčího řízení memorandum kvůli výměně poničených kabelů v Blance. Náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky právě arbitráží.
Debata se vede hlavně kolem toho, kdo nese vinu za vlhké prostředí v tunelu a kdo výměnu kabelů poničených vodou zaplatí. Dodavatelské firmy a vedení města si kvůli tomu v poslední době vyměnily řadu ostrých vzkazů.
Tunelový komplex měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, jeho otevření se ale opakovaně odkládalo. Zatím si vyžádal náklady 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém. Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.