Další důvod proč vystoupit z auta a nasednout na kolo či do vlaku. Je to mnohem rychlejší. Dokázal to pondělní velký závod cyklistů, vlaků, městské hromadné dopravy a auta.

V osm hodin ráno se sešli účastníci závodu Eska na parkovišti u nádraží v Radotíně. Cíl byl jasný, dorazit co nejrychleji do centra Prahy na nádvoří centra Anděl City na Smíchově. Ve čtvrt na devět všichni vyrazili na svou cestu. Do pedálů kola šlápl také radní hlavního města pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Ten se už o 19 minut později dostal do cíle a mohl se tak radovat z toho, že přijel na místo jako první.

Pro mnohé bylo vítězství kola hodně překvapivé. „Pro mě je to jen další důkaz toho, že cestovaní na kole má mnoho výhod. Veřejná doprava a kolo jsou nejrychlejší. Auto nemá šanci. Věřím, že dnešní závod ukázal dobrý recept, jak se dostat do města,“ řekl po dojezdu do cíle Štěpánek.

Auto až na 5. místě

Závod, kterého se zúčastnilo na sedm soutěžních týmů, se konal v souvislosti s Evropským týdnem mobility.

Jako první na místo dojeli cyklisté v čele s již zmíněným radním (v 8:34 ráno).

Na druhém místě dorazili závodníci, kteří kombinovali vlak pražského Eska s kolem (v 8:37).

Prakticky ve stejnou chvíli (v 8:39) došly do cíle děti, které přijely na Smíchovské vlakové nádraží Eskem a dál pokračovaly metrem a tramvají.

„I přes vítězství kola se dá říct, že městská hromadná doprava kralovala, což je pozitivní zpráva,“ zhodnotil Filip Drápal, mluvčí Ropidu, společnosti na organizování pražské integrované dopravy.

Auto jelo také rychle

Auto dorazilo až jako páté, na druhou stranu pouze o minutu později než vlak s MHD a o šest minut později než kola. „Bylo to mimo jiné dáno tím, že posádka výjimečně nenarazila na žádnou kolonu. Navíc před Radotínem se stala nehoda, takže na Strakonické byl malý provoz. Jinak by cesta trvala déle,“ konstatoval Drápal.

Další skupina se ze Smíchovského nádraží vydala na Anděl pěšky a do cíle přišla v 8:54. Jako poslední v 8:58 hodin dorazila skupina, která jela autobusem. „Oproti jízdnímu řádu měl autobus zpoždění pět minut. Navíc jel po své pravidelné trase s mnoha zastávkami,“ vysvětlil důvod posledního místa Pavel Procházka, ředitel Ropidu.

Soutěž zhodnotili také žáci Základní školy v Radotíně, kteří tvořili velkou část závodního pole. „Cesta vlakem byla hodně rychlá. Do centra to trvalo jen deset minut. V kombinaci s metrem i tramvají je tenhle způsob cestování ideální,“ shodly se Ema, Pavla a Mariana, žákyně osmé třídy.

Vlak poráží auto i jinde

Vlak neporazil automobil poprvé. Před několika měsíci se uskutečnil podobný závod a i tehdy neměla auta sebemenší šanci na úspěch. Tehdy byl cíl ve vestibulu metra na Náměstí republiky. Startovalo se z vlakových nádraží v Roztokách u Prahy, Horních Počernic a Úval. Na stejné místo dorazily také tři osobní automobily. Výsledek byl jednoznačný, auta ve všech třech případech přijela s velikým zpožděním, a to zhruba o 25 minut.

„Je dobré občas připomenout těm, kteří dojíždějí do centra Prahy za prací, na nákupy nebo do škol, že pražské Esko (příměstské vlakové S linky) jsou pro ně rychlá a pohodlná alternativa,“ upozornil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.