Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaplatí Pražané za neschopnost politiků řídit dopravní podnik?

Praha – Pražané si mají připlatit až o čtvrtinu více na jízdném v hromadné dopravě. Po uši zadlužený dopravní podnik se totiž v minulosti zavázal k nákupu dvou stovek nových tramvají za více než devatenáct miliard korun.

18.5.2013 1
SDÍLEJ:

NA DLUH. Šedesát tramvají 14T už dopravní podnik dostal, jenže mu chybí peníze na zaplacení./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ivan Babej

Nejen tato finanční zátěž se má postupně přesunout na cestující. Hrozbě dramatického zdražení předplatných kuponů se podle prvního náměstka primátora Tomáše Hudečka (TOP09) dalo už dávno předejít úpravou smlouvy o budoucí investici do obnovy vozového parku.

„Řešením by bylo buď odstoupení od smlouvy, nebo její rozvolnění minimálně do roku 2032," poznamenal náměstek. Pak by prý nebylo nutné zvažovat opatření v podobě drakonického zdražování, rušení systému slev v MHD, či redukce některých spojů, jak doporučuje studie, určená radním hlavního města z dílny dopravního podniku. Ten se vloni ocitl ve čtyřsetmilionové ztrátě a původně tajný materiál navrhoval jako jednu z cest z krize zdražení jízdného od letošního července. Problém se od včerejška přelévá do politické roviny a znovu vyvolal spor v rozhádané magistrátní koalici. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) si prý nedokáže představit, že by cestující nesli trpké plody neschopnosti politiků a manažerů z minulých dob řídit dopravní podnik. „Přenášení zátěže na daňového poplatníka je až to poslední. Řešení spočívá v hledání finančních úspor uvnitř dopravního podniku," ujistil Svoboda. Chce prý co nejdříve znát střednědobou strategii rozvoje a řízení největší městské akciovky.

Kdy dojde k dohodě?

Hudeček je ale přesvědčen, že ODS, do jejíž kompetence v radě dopravní podnik spadá, měla na řešení problému tři roky a o nic se nepokusila.

Magistrátní koalice zřejmě není schopna dohody, která by dokázala odvrátit možné zdražení předplatných kuponů na MHD až o čtvrtinu. První náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP09) tvrdí, že už tři měsíce marně navrhuje rezortně odpovědnému radnímu za ODS možnosti řešení, například v podobě změny smluvních vztahů, týkajících se nákupu nových tramvají za devatenáct miliard korun. Za touto smlouvou stojí minulé vedení města a dopravního podniku. Problém je ale zřejmě nyní zpolitizován. Zatímco primátor Bohuslav Svoboda (ODS) deklaruje podporu vnitřních úspor v dopravním podniku, Hudeček uvádí, že na koaličních jednáních se místo toho probírá načasování zdražení jízdného. „Jestli před volbami, nebo až po volbách, aby to tolik nebolelo," dodal.

Šéf dopravního podniku Milan Křístek upozornil, že vše je v rukou politické reprezentace. Připomněl ale, že naposledy se jízdné zdražovalo v roce 2008. „Od té doby se do něj nepromítla inflace, ani zvýšení DPH," konstatoval. Toto prohlášení ale podle zjištění Deníku Pražany nikterak neuspokojuje. „Do našich platů se tyto položky také nepromítly," shodují se.

Autor: Jakub Krupka, ČTK

18.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Předvolební debata v deníku 19.10.2017
13

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení