Nejen tato finanční zátěž se má postupně přesunout na cestující. Hrozbě dramatického zdražení předplatných kuponů se podle prvního náměstka primátora Tomáše Hudečka (TOP09) dalo už dávno předejít úpravou smlouvy o budoucí investici do obnovy vozového parku.

„Řešením by bylo buď odstoupení od smlouvy, nebo její rozvolnění minimálně do roku 2032," poznamenal náměstek. Pak by prý nebylo nutné zvažovat opatření v podobě drakonického zdražování, rušení systému slev v MHD, či redukce některých spojů, jak doporučuje studie, určená radním hlavního města z dílny dopravního podniku. Ten se vloni ocitl ve čtyřsetmilionové ztrátě a původně tajný materiál navrhoval jako jednu z cest z krize zdražení jízdného od letošního července. Problém se od včerejška přelévá do politické roviny a znovu vyvolal spor v rozhádané magistrátní koalici. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) si prý nedokáže představit, že by cestující nesli trpké plody neschopnosti politiků a manažerů z minulých dob řídit dopravní podnik. „Přenášení zátěže na daňového poplatníka je až to poslední. Řešení spočívá v hledání finančních úspor uvnitř dopravního podniku," ujistil Svoboda. Chce prý co nejdříve znát střednědobou strategii rozvoje a řízení největší městské akciovky.

Kdy dojde k dohodě?

Hudeček je ale přesvědčen, že ODS, do jejíž kompetence v radě dopravní podnik spadá, měla na řešení problému tři roky a o nic se nepokusila.

Magistrátní koalice zřejmě není schopna dohody, která by dokázala odvrátit možné zdražení předplatných kuponů na MHD až o čtvrtinu. První náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP09) tvrdí, že už tři měsíce marně navrhuje rezortně odpovědnému radnímu za ODS možnosti řešení, například v podobě změny smluvních vztahů, týkajících se nákupu nových tramvají za devatenáct miliard korun. Za touto smlouvou stojí minulé vedení města a dopravního podniku. Problém je ale zřejmě nyní zpolitizován. Zatímco primátor Bohuslav Svoboda (ODS) deklaruje podporu vnitřních úspor v dopravním podniku, Hudeček uvádí, že na koaličních jednáních se místo toho probírá načasování zdražení jízdného. „Jestli před volbami, nebo až po volbách, aby to tolik nebolelo," dodal.

Šéf dopravního podniku Milan Křístek upozornil, že vše je v rukou politické reprezentace. Připomněl ale, že naposledy se jízdné zdražovalo v roce 2008. „Od té doby se do něj nepromítla inflace, ani zvýšení DPH," konstatoval. Toto prohlášení ale podle zjištění Deníku Pražany nikterak neuspokojuje. „Do našich platů se tyto položky také nepromítly," shodují se.