Myší trus, přítomnost hmyzu či špatný hygienický stav toalet. To jsou klasické nešvary nejen pražských restaurací a obchodů s potravinami. „Jednou jsem měla ve své pizze zapečeného brouka, už jsem do této, do té doby oblíbené restaurace nevkročila,“ popsala Pražskému deníku svůj čerstvý nepříjemný zážitek z jedné z pražských restaurací Hana Králová. A určitě není jediná, kdo si prošel podobným šokem.
Od počátku letošního roku inspektoři uzavřeli na dvě desítky pražských restaurací obchodů s potravinami. Nejčastěji ovšem šlo právě o restaurace. Ty musely okamžitě přestat vařit a nabízet jídlo v deseti případech. Inspektoři na místě zavřeli také čtyři maloobchody či jednu vinotéku. „Situace v oblasti dodržování požadavků potravinového práva u některých provozovatelů zůstává na značně neuspokojivé úrovni,“ ohodnotil aktuální stav mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.
Důvodem uzavření podniků byla nejčastěji dlouhodobá rezignace majitele na úklid, rizikový technický stav zařízení, ale dokonce i chybějící přívod teplé vody či nezvládnutý svoz odpadů. „Velmi závažné porušení předpisů je výskyt škůdců a jejich trusu, potraviny rozkousané hlodavci a nezabezpečení provozovny před pronikáním dalších nejrůznějších škůdců,“ vysvětlil Kopřiva. V takových případech totiž hrozí ohrožení zdraví zákazníka, a to šířením infekčních nemocí.
Zavírají také hygienici
Na kontrolu prohřešků provozovatelů restaurací a dalších podniků, manipulujících s potravinami, dohlíží i Krajská hygienická stanice. „Kontrolujeme osobní a provozní hygienu, zásobování pitnou vodou či příjem a skladování surovin pro přípravu pokrmů,“ vyjmenoval ředitel stanice Jan Jarolímek s tím, že ověřují také smyslové vlastnosti potravin a pokrmů a jejich ochranu před kontaminací.
Letos hygienici do odstranění všech závad uzavřeli osm pražských provozoven, což je výrazně více než v předchozích rocích. „V letech 2013 až 2016 jsme uzavřeli celkem 16 provozoven z důvodů nedodržování hygienických požadavků,“ uvedl Jarolímek. Kontroloři podle něj nejčastěji objevují špatnou provozní hygienu či používání potravin s prošlým datem použitelnosti nebo minimální trvanlivosti.
Šéf hygieniků připomněl, že při výběru podniku, kam si chce zákazník zajít třeba na večeři, je třeba přemýšlet. „Vyplatí se sledovat udržování čistoty v části restaurace pro hosty, na sociálních zařízeních a chování a informovanost personálu,“ vzkázal Kopřiva.