Jenže kvůli nevýhodným smlouvám, uzavřeným minulými managementy DPP, slovy odvolaného generálního ředitele Vladimíra Liche ovlivňovanými silnými politickými tlaky z magistrátu, odtékají z DPP desítky milionů korun měsíčně zcela zbytečně. Alespoň to tvrdí výstupy nedávno provedeného auditu, zadaného primátorem Bohuslavem Svobodou. Audit označil sedm z deseti prověřovaných smluv za předražené a to zhruba o půl miliardy korun.

Čtěte také: Pražský dopravní podnik prohledávali kriminalisté

Z jakých důvodů včera vtrhla protikorupční policie do sídla DPP? Jaké materiály nejen v kanceláři generálního ředitele, v hlavní účtárně či na právním a IT oddělení hledala? S největší pravděpodobností šla po dokumentech, které se úzce dotýkají oněch nevýhodných smluv, kvůli kterým v polovině týdne podal Lich trestní oznámení.

SMS jízdenky? Zisk na dlouhých 20 let

První smlouvou, která přichází v úvahu je ta na dodávku takzvaných elektronických, neboli SMS jízdenek. Na první pohled nestandardní je fakt, že ji lze vypovědět až po roce 2028. Zakázka, díky níž DPP proteče ročně až 300 milionů korun, navíc byla v roce 2007, krátce po nástupu bývalého generálního ředitele DPP Martina Dvořáka do funkce, přidělena bez výběrového řízení firmě Crowsnest.

Právě tato firma pak z každé prodané SMS jízdenky, například v nominální hodnotě dvaatřicet korun (denně jich cestující odešlou asi dvacet až třicet tisíc pozn. red.), inkasuje více než pětadvacet procent z nominální ceny. Bývalý šéf DPP Martin Dvořák ale na této smlouvě nic nestandardního neshledává. „Tuto službu si cestující oblíbili a DPP zvýšila výnosy. Cena, kterou DPP odvání, byla otázkou dohody smluvních stran," komentoval Dvořák.

Předmětem další problematické smlouvy, která by protikorupční detektivy, potažmo městské státní zastupitelství v Praze mohla zajímat, je tisk údajně dvojnásobně předražených papírových jízdenek na MHD. DPP za dodávky platil asi 20 milionů korun ročně, přičemž sedmnáct haléřů z každé prodané jízdenky končilo na účtech společnosti Cokeville Assests (CA) se sídlem v daňovém ráji na britských Panenských ostrovech. Právě tato firma měla z nepochopitelných důvodů zprostředkovat smluvní vztahy mezi tiskárnou Neograph a DPP.

"Nebyl jsme si vědom, zda dodavatel peníze přerozděluje," tvrdí Dvořák

„Cena nebyla uměle navyšována. Nebyl jsem si vědom, zda dodavatel přerozděluje peníze nějaké další společnosti," uvedl k věci exředitel DPP Dvořák. Nadační fond proti korupci v této souvislosti poukázal na existenci poradenské smlouvy mezi Cokeville Assests (CA) a podnikatelem Ivo Rittigem. „Je pravděpodobné, že konečným příjemcem sedmnácti haléřů z každé prodané tištěné jízdenky byl právě pan Rittig," uvedl před časem Bob Fliedr z Nadačního fondu proti korupci.

Jenže podle samotného Rittiga jde o nepochopení psaného smluvního závazku a tvrzení fondu odmítá. „Poradenská smlouva platila pro mou spolupráci s Cokeville Assests pouze mimo území České republiky," sdělil Rittig. Podle šéfa Nadačního fondu proti korupci Karla Randáka figuruje karibská společnost Cokeville Assests (CA) také v dodávkách pohonných hmot, které pro DPP zajišťovala firma Oleo Chemical. Randák se domnívá, že i zde fungoval podobný systém jako při nákupu tištěných jízdenek. Tvrdí, že mezi Oleo Chemical a Cokeville Assests (CA) existuje rovněž zprostředkovatelská smlouva.

Oleo Chemical žádalo DPP o provedení auditu

„Cokeville Assests tedy inkasovala provize z každého prodaného litru pohonných hmot pro DPP," je přesvědčen Randák. Oleo Chemical vzápětí nepotvrdila, ani nevyvrátila Randákovo tvrzení. Ohradila se ale proti spojování svého jména s údajně neprůhledným pozadím dodávek pro DPP. „Důrazně odmítáme nařčení a zavádějící domněnky, které mají vytvořit dojem, že se Oleo Chemical účastní jakéhokoliv nezákonného jednání. Domníváme se, že důvodem jsou nekalé konkurenční praktiky," reagovalo představenstvo Oleo Chemical, které prý obratem zažádalo DPP o provedení forenzního auditu vzájemných dodavatelskoodběratelských vztahů.

Ani zde však výčet účasti tajemné společnosti Cokeville Assests (CA) na údajně nevýhodných smlouvách, uzavřených v minulých letech DPP nekončí. Randák poukázal také na propojení firmy se sídlem na Panenských ostrovech s dodavatelem informačních obrazovek, instalovaných v metru. Za jejich provoz platí DPP licenční poplatky v hodnotě milionů korun. Ty podle Randáka putují na účty firmy Bitmedia. Předsedou jejího představenstva je pak advokát Peter Kmeť, který měl dříve poskytovat právní služby Cokeville Assests (CA).

Stále stejná jména

Jméno stejného advokáta se dle zjištění Nadačního fondu proti korupci i nedávného auditu objevuje také v poradenské společnosti, která od dopravního podniku inkasovala šest milionů korun za analýzu funkčnosti a užitnosti turniketů v metru. Přestože projekt navrácení turniketů do metra zkrachoval coby nehospodárný, tehdejší tiskové oddělení DPP tvrdilo, že miliony vynaložilo účelně.