Pomalá móda, podobně jako hnutí pomalého jídla (Slow Food), je silnou odezvou na takzvanou rychlou módu (Fast fashion) produkující trendové oblečení za nejnižší náklady bez ohledu na sociální a environmentální dopady. Pomalá móda se soustřeďuje na navrhování a výrobu, přechází od kvantity ke kvalitě, snižuje tlak času. To umožňuje dodavatelům plánovat objednávky, předpovídat počty potřebných pracovníků a investovat v dlouhodobém horizontu. Oblečení vyjadřující trend pomalé módy je ušito, aby vydrželo a bylo imunní vůči trendům.

Udržitelná móda souvisí s recyklací

Kamila Boudová, odbornice v oblasti udržitelné módy a zakladatelka Sustainable Fashion Day, ve své přednášce slibuje ukázat realitu módního průmyslu a představit technologické, marketingové a obchodní řešení, která umožňují udržitelnou módu.

Ti, kdo se zaměřují na udržitelnou módu, pracují nejen s termínem recyklace, který je obecně známý i z třídění odpadu, ale i upcyklace. Recyklace znamená, že jednou použitou věc lze použít znovu, třeba po úpravě; většinou se z ní však nestane nic kvalitnějšího.

Diváci nahlédnou do dílen v Bangladéši

Upcyklace je ale přeměňování nepotřebných produktů v nové materiály či produkty lepší kvality. Upcyklaci se věnují designéři a módní návrháři a na programu sobotní  akce je také třeba film s názvem Co se nenosí, který představí jednoho z nich. Estonská módní návrhářka v něm hledá pravdu o módním průmyslu, zavede diváky do dílen v Bangladéši i na jednání s nadnárodními giganty a předvede, jak se snaží minimalizovat textilní odpad.

V neděli vystoupí zakladatelka značky La Petite Mort Andrea Oviedová a zájemcům poradí, jak udržitelnou značku založit. V Paříži objevila koncept udržitelné módy a zjistila, že velká část organické bavlny se pěstuje u ní doma, v Peru. Dnes rozvíjí svou značku na evropském trhu i v Peru, kde získává materiál a zadává produkci do malých dílen.

Čtěte také: Výstava na náplavce ukazuje pomalou módu a spolupráci se seniory