V hodině anglického jazyka se žáci devátého ročníku seznámili s novodobou komunikační technologií. Pomocí sociální sítě konverzovali se třídou základní školy ve Slovinsku. Byli velmi rádi, že právě oni se mohou zúčastnit tohoto projektu, do kterého se zapojilo sto padesát zemí z celého světa.

Nejzábavnější pro žáky bylo, když museli hádat indicie, které je potom v závěru dovedli k faktu, že se jedná o žáky ze slovinského Mariboru. Původ pražských žáků byl jistý po krásném sborovém zapění české hymny. Do zpěvu se zapojili všichni přítomní v projektové místnosti. To byl zlom, kdy ze všech žáků spadla tréma. Konverzace se potom nesla nejen v duchu získání nových poznatků, ale i přátelského humoru.

Účelem výuky nebyla propagace sociálních sítí, jak by se na první pohled mohlo zdát. Naopak spolupráce jednotlivých škol a počítačových firem má za cíl žáka naučit, aby se nenechal internetem zcela ovlivnit. Kantoři spolupracujících škol v tomto projektu chtějí dovést své žáky k nalezení rovnováhy mezi skutečným světem a virtuálním a naučit je přitom vyhodnotit základní fakta.

Vzdělávací projekt, který vznikl před třemi lety ve Spojených státech amerických, nabízí i další možnosti. Žáci se mohou spojit se zajímavými osobnostmi z celého světa či vědci na výzkumných projektech. Navíc si mohou prohlédnout zajímavá místa, jako je podmořská laboratoř nebo některý z amerických národních parků.

S podmořskou laboratoří Aquarius, na níž ve dvacetimetrové hloubce u floridských břehů působí i francouzský oceánograf Fabien Cousteau, se v červnu spojili studenti Střední průmyslové školy v pražském Třebešíně. Jako jediná škola v České republice se totiž prosadili do mezinárodního vzdělávacího projektu Mission 31, který rovněž organizuje společnost Skype.

Školy, které mají o účast v projektu Skype in the Classroom zájem, se mohou zaregistrovat na oficiálním webu. V rámci přihlášky si může učitel vybrat partnera pro svou třídu ze stovek projektů a registrovaných škol z celého světa. V současnosti je do něj zapojeno přes půl milionu žáků z asi 150 vzdělávacích zařízení.

Anketa: Kolik času trávíte na sociálních sítích?

Václav Mysliveček, Hostivař: V podstatě každý den. Jsem na síti permanentně k dispozici. Je to dáno tím, že mám chytrý telefon, který nedám nikdy z ruky. Proto jsem stále připraven použít sociální sítě.

Nathalie Stehlíková, Dejvice: Ve škole mám zapnutý internet na telefonu. Proto pro mě není žádný problém se na sociální síť kdykoli připojit. S kamarády si píši ale jen z domova.

Karel Nový, Kobylisy: Třikrát týdně. Když jsem na sociálních sítích delší dobu, tak nestíhám učivo. Musím někdy víc ležet v knihách, než sedět u počítače. Kamarádům to ale neříkám, smáli by se mi.

Čtěte také: Studenti průmyslové školy se dostali přes počítač na mořské dno

Pavel Kámen