Příjemná pro oko i sluch Pražanů je tráva mezi tramvajovými kolejemi. Kromě toho, že bourá šeď města, pomáhá také k odhlučnění tramvají, které po trati v zeleni projíždějí. Vedení magistrátu na svém posledním jednání schválilo novou koncepci povrchu tramvajových tratí. Dokument určuje, v jakých místech by v budoucnu měly vzniknout koleje s pažitem.

V centru budou pásy dlážděné 

Trávník na tramvajovém pásu nehrozí v užším středu města. „V historickém centru budou tramvajové pásy, po nichž se jezdí, hlavně dlážděné," uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek, jenž má na starosti dopravu. Dlažba je zvolena kvůli tomu, aby se nenarušila charakteristická podoba města.

Naopak v širším centru města se budou zavádět zatravněné kolejové pásy. Alespoň na významných městských třídách. Už nyní lze na takové pásy zeleně narazit v ulicích Vršovická či Milady Horákové poblíž stanice metra Hradčanská.

Zelené pásy v dalších ulicích 

Další takové zelené pásy by podle schválené koncepce měly vzniknout s případným vybudováním tramvajové trati v ulicích Na Pankráci, Olbrachtova, Počernická či Hornoměcholupská.

close Ilustrační foto. info Zdroj: DENÍK/Klára Cvrčková zoom_in

V těchto ulicích by měla být o trávník řádná péče, aby se nestalo co loni v létě, kdy některé pruhy zeleně doplňující tramvajovou trať byly zanedbané. Trávník u kolejí bude i v okrajových částech Prahy. „Zde budou vysazeny suchomilné rostliny a květiny, které nevyžadují takovou péči," vysvětlil Dolínek.

Nikdo se nás nepta, stěžují si záchranáři 

Zelené plány hlavního města se však nelíbí pražským složkám integrovaného záchranného systému, kterým zeleň mezi kolejemi komplikuje práci. K vytváření koncepce navíc nebyly přizvány, aby mohly vyjádřit svůj nesouhlas. Ten deklarovaly už za minulého volebního období. „Když jsme upozorňovali na rizika, tak nebyla při rozhodování brána v potaz," uvedla pražská policejní mluvčí Andrea Zoulová.

„Naše požadavky na možnost bezpečného a plynulého průjezdu hasičských vozidel městem pravidelně vznášíme na pravidelných poradách s radním pro bezpečnost a na jednáních magistrátního výboru pro bezpečnost," doplnila mluvčí hasičů hlavního města Pavlína Adamcová.

Zpoždění až dvě minuty 

Tráva u kolejí je problém hlavně pro hasiče a záchranku, které jezdí těžkými vozy. Auta se totiž do půdy propadají, zvláště pak po dešti, kdy mohou záchranáři i zcela zapadnout. Stejně problematické jsou vysoké koleje obsypané kamením, které lze spatřit kupříkladu v Plzeňské ulici. Tramvajovou trať navíc lemují vysoké obrubníky.

„Nelze přes ně bezpečně přejíždět, neboť může dojít k poškození pneumatik i podvozků našich sanitek," řekl mluvčí záchranky Dominik Horn. Nemoci přejet trať pak může být problém, když je buď dopravní kolona nebo musí záchranářský vůz přejet na druhou stranu kolejí, ale kvůli vysokým obrubníkům musí dojet k nejbližšímu přejezdu.

Podle odborníků tak kvůli tomu může dojít k minutovému až dvouminutovému zdržení. Problém s přejetím na druhou stranu však mají záchranná auta i v místech, kde jsou vozovky odděleny svodidly.

Čtěte také: Praha si nechala udělat koncepci povrchů tramvajových tratí