„Opravy sociálních zařízení jsou naplánovány na pět let. Pořadí stanic a počtu toalet ale zatím není stanoveno,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. V nově opravených toaletách bude kamerový systém, turnikety a systém pro nevidomé. Za použití zrekonstruovaných záchodků ale cestující zaplatí dvojnásobnou částku. Místo pětikoruny vyjde vykonání potřeby na deset korun.
Cestující, zvláště ti, kteří využívají metro, se dočkají příjemné novinky. Dopravní podnik (DPP) postupně zmodernizuje toalety ve 25 stanicích pražské podzemky. Pro pasažéry kromě lepšího prostředí znamená rekonstrukce záchodků také dražší použití: Místo obvyklé pětikoruny zaplatí dvojnásobnou sumu, tedy deset korun.
Modernizace toalet ve stanici Anděl
Zakázku na kompletní přestavbu sociálních zařízení vyhrála loni společnost Klement. Za modernizaci všech 25 toalet nabídla celkem 118 milionů korun. „Vlastní stavební práce trvají u jedněch toalet cca 3 měsíce, včetně zpracování projektu a jeho projednání celkem zhruba 6 měsíců,“ řekla mluvčí Aneta Řehková.
Už v lednu začaly práce na modernizaci toalet ve stanici Anděl ve vestibulu Na Knížecí, před několika dny pak ve stanici Náměstí Republiky ve vestibulu u Masarykova nádraží. V březnu se stavaři vrhnou na toalety na Vltavské, během roku na Budějovické a Jiřího z Poděbrad.
Turnikety i kamerový systém pro nevidomé
„V horizontu 5 let máme v plánu postupnou modernizaci toalet v 25 stanicích. O pořadí oprav a počtu toalet v jednotlivých letech není dosud definitivně rozhodnuto,“ dodala Řehková. DPP už opravil toalety například ve vestibulu stanice Můstek na trase A. DPP má smlouvy se třemi provozovateli, každý má jednu trasu.
„Po modernizaci jednotlivých WC dojedná DPP se stávajícím nájemcem přechod na nové smluvní podmínky spojené mimo jiné i s platbou za použití,“ dodala Řehková. Modernizace znamená kompletní přestavbu prostor a změnu stavebních dispozic. Každé WC má nově u vchodu kamerový systém, turnikety a systém pro nevidomé. V každém je nově bezbariérová toaleta nebo přebalovací pult. Součástí modernizace je i rekonstrukce rozvodů a technologie.
„Materiálové řešení musí odpovídat předpisovým standardům pro podzemní prostory metra, které jsou kvůli zajištění bezpečnosti a vysokému obratu zákazníků vyšší než v běžné občanské výstavbě,“ dodala Řehková.