„Komplexní restaurování financuje mecenáška Dadja Altenburgová Kohlová. Výslednou podobu diváci české první scény spatří v červnu. Práce budou probíhat za divadelního provozu," řekl mluvčí ND Tomáš Staněk.

Restaurování stejně jako celkový průzkum vedou akademičtí malíři Tomáš Záhoř a Tomáš Berger. „Průzkum maleb proběhl už v roce 2007," připomněla konzervátorka ND Petra Daňhelová. Předchozí etapy se uskutečnily v letech 2013 a 2014, jednotlivé fáze na sebe plynule navazují.

„Začali jsme Úpadkem umění a lunetami – Vypravování, Stráž na pomezí, Žalov, Otava a Táborsko. Ve druhé etapě se opravoval Zlatý věk umění a lunety – Domažlice, Krkonoše, Dvůr Králové a Chrudimsko," uvedla. Podle ředitele české první scény Jana Buriana si rekonstrukce dosud vyžádala náklady ve výši 1,1 milionu korun. „Aktuální práce jsou vyčísleny na 460 tisíc korun," ře­kl.

Nástropní malby jsou prací Mikoláše Alše, který navrhoval zejména lunety, a Františka Ženíška, který pracoval na stropě. Společně se věnovali ještě čtyřem obrazům – Mýtus, Život, Historie a Zpěv bohatýrský, které se nacházejí pod těmito cykly ve foyeru. Ideově dílo navazuje na slovanskou mytologii, je inspirováno Rukopisy zelenohorským a královédvorským.

Podmáčené stěny a strop

„Nejproblematič­tější částí je strop, kde podkladová přípravná vrstva měla tendence už po požáru odpadávat. Strop a stěny totiž voda značně podmáčela," popsala stav maleb Daňhelová. V některých částech je oškrábáno dodatečně pozadí i s podkladem. Odpadávání malby v jemných šupinách je pravděpodobně i důsledkem pozdějších oprav.

„Už v předloňské restaurátorské etapě jsme provedli rekonstrukci stropu na základě dochovaných Ženíškových návrhů. První a velmi problematické restaurování po divadelním požáru totiž zanechalo zásahy, které pozměnily vizuálně vyznění díla," dodala.

Malby se nacházejí ve velmi namáhaném prostoru s teplotními výkyvy a výrazným znečištěním. V minulosti došlo k uvolnění a ztrátě části podkladu, a tudíž i barevné vrstvy. Postupně se proměňovala barevnost, malbou probíhají jemné praskliny. „Pracujeme kombinovanou techniku tempery s olejomalbou, která je použita v největším rozsahu na stropě," uvedl Záhoř.

Jednotná restaurátorská koncepce

Poprvé v historii je dílo restaurováno jednotnou restaurátorskou koncepcí. Práce obsahují několik kroků: fixování, tamponování a záchranu originálních šupinek, čištění od povrchových nečistot, odstranění dodatečných fixáží, sejmutí nevhodných retuší, tmelení, retušování a nové fixáže.

Národní divadlo nabídne zájemcům možnost blíže se seznámit s unikátními malbami během prohlídek, které bude pořádat v průběhu restaurování. Připravuje workshopy o malířské výzdobě foyeru. Bližší informace budou na webových stránkách.