„Spojení dvou břehů Vltavy potřebovali obyvatelé těchto čtvrtí roky. Pomyslně se propojí i s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům otevře nová brána do města. Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Projekt za 298 milionů korun má být hotový na jaře příštího roku.
V plánovacích mapách byla lávka v těchto místech zakreslená už před 120 lety. Projekt rozjela předchozí politická garnitura, která uspořádala architektonickou soutěž. „Během tří let se nám pak podařilo zadat projekt, získat veškerá povolení a vysoutěžit zhotovitele. To je v českém administrativním a právním prostředí obrovský úspěch,“ prohlásil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Pět metrů široká mostní konstrukce zajistí, aby se vedle sebe vešli chodci i cyklisté. Délka konstrukce je téměř tři sta metrů, vyrobena je z unikátního betonu. V případě, že do Prahy přijde velká voda, může se krajní pole na holešovickém břehu zdvihnout o tři metry.
„Začínáme přípravnými pracemi, skrývkou zeminy a zařízením staveniště. První piloty začneme vrtat na Štvanici, postupně se přesuneme na karlínský a holešovický břeh a na jaře i do koryta Vltavy. U holešovické tržnice svedeme tramvajovou dopravu na jednu kolej a upravíme protipovodňové zábrany,“ popisuje Michal Kunc, projektový manažer firmy Skanska, která má práce na starost.
Práce si vyžádají také mimořádná dopravní opatření, koordinovány budou s rekonstrukcí kanalizace na Bubenském nábřeží před Pražskou tržnicí a následnou opravou silnice včetně tramvajové tratě. První omezení pro tramvaje, auta, cyklisty i pěší vypukne od soboty 15. ledna.
Ostrov Štvanice v budoucnu čeká celková proměna, která naváže na revitalizaci nového Rohanského parku, jehož terénní úpravy mají začít už letos.