Propad silnice na nábřeží, průsaky vody a poškození statiky budovy, zaplavení spodních částí objektu a velké škody na majetku. To jsou aktuálně největší hrozby pro Národní divadlo (ND).

Tento hrdý symbol národa proto neodkladně potřebuje opravu, která byla včera oficiálně zahájena. Náklady na celou akci, která potrvá až do března příštího roku, dosáhnou bezmála 122 milionů korun.

A co je nutné udělat? „Jedná se o rekonstrukci tří oddělených tunelů, které v současné době slouží k přívodu čerstvého vzduchu do historické budovy divadla a propojují říční vodu s technologiemi chlazení v divadle,“ sdělil ředitel ND Ondřej Černý.

Po opravách by podle něj měla být životnost zrekonstruovaných tunelů dalších cca 150 let.

Tunely vedou od rubu nábřežní zdi pod komunikací na Masarykově nábřeží do 2. suterénu budovy ND. Původní jsou pouze první dva, třetí byl vybudován až v roce 1983 při generální rekonstrukci budovy.

Opravy jsou nutné

„Zejména druhý tunel byl skutečně v havarijním stavu a oprava byla již nevyhnutelná. Jinak mohly například při povodních nastat velké potíže. Ale i samotné železné podpěry už byly mnohdy ve stádiu pokročilé koroze a podobně,“ vysvětlil nutnost oprav Tomáš Míčka, hlavní inženýr projektu ze společnosti Pontex.

Zajímavostí je, že tunely by mohly v budoucnu sloužit také jako součást dopravního koridoru a prostor, kterým by byly přepravovány kulisy na jeviště. I proto budou tunely 2 a 3, které jsou blízko sebe, propojeny.

Tunel číslo 1, který je nejblíže mostu Legií ani nebude z vrchu otevřen, ale pracovat se bude pouze uvnitř tubusu.

Vedení divadla i společnost Metrostav, která bude práce provádět, slibují, že rekonstrukce nebude mít zásadní negativní dopad na chod divadla samotného. Mnohem horší to bude s dopravou na Masarykovo nábřeží. Řidiči musejí počítat s omezeními a dokonce i kompletní uzavírkou.

Při opravách bude také podchycena obvodová zeď, úpravy čekají i útroby budovy a nákladní dekorační výtah. Dále bude nutné přeložit například vnější plynovod, vodovod, kanalizace a i vnitřní sítě (vzduchotechnika, chladicí voda, užitkové vodovody, osvětlení, a další).

„Po přechodnou dobu bude negativně ovlivněna klimatizace a nebude plnohodnotně fungovat chlazení pro klimatizaci,“ doplnil Ondřej Černý.

Práce potrvají skoro rok

Práce skončí příští rok v březnu, ale tramvajová výluka, která již pár týdnů na nábřeží trvá, skončí už o několik měsíců dříve.

„Provoz tramvají bude obousměrně přerušen do 16. prosince v úseku Národní divadlo – Jiráskovo náměstí,“ dodala mluvčí pražského dopravního podniku.

„Jsme si vědomi, že přerušení dopravy v samém centru metropole zásadně ovlivňuje život obyvatel velkoměsta. Vynasnažíme se tedy stavební práce na tunelech dokončit podle dohodnutého harmonogramu a v požadované kvalitě,“ uzavřel vedoucí projektu Radovan Aulík z Metrostavu.

close zoom_in Radovan Aulík, vedoucí projektu, Metrostav: Dvakrát totálně uzavřeme nábřeží

Praha – Vedoucí projektu opravy technologických tunelů Národního divadla je Radovan Aulík. Už předem upozornil na to, že dopravní omezení v centru města spojená s touto akcí budou velmi nepříjemná.

„Pracovat zde budeme až do jara příštího roku, ale i po velkém tlaku ze strany pražského magistrátu bude zkráceno dopravní omezení na Masarykově nábřeží do prosince. Největší nepříjemností celé akce budou dvě totální uzavírky. Ta první nastane v červnu, kdy budeme v místě oprav druhého a třetího tunelu stavět provizorní most. Přesně by to mělo být v době od 10. do 25. června, poté by měl most začít fungovat. Druhá kompletní uzavírka nastane v druhé polovině listopadu, kdy naopak budeme most demontovat. Pak už se do lokality vrátí i tramvajový provoz.
close zoom_in Miroslav Růžička z Národního divadla řekl: Do divadla bychom mohli po Vltavě vozit dekorace

Praha – Po opravě mají tunely vydržet dalších 150 let, a tak má nejen Miroslav Růžička, zástupce technicko-provozního ředitele Národního divadla futuristické vize, jak by měly v budoucnu fungovat.

„Předně bychom chtěli, aby tunely mohly sloužit pro přesun dekorací a kulis divadla. Jeden z tunelů bude nově zakončen protipovodňovými vraty k Vltavě. V budoucnu by v tomto místě mohlo být zřízeno malé přístaviště. V současné době máme kulisy například na Floře. Ale městské části chtějí, abychom je skladovali jinde. Proto uvažujeme o zřízení nových skladů a dílen mimo centrální Prahu. Kulisy by pak k divadlu mohly proudit po řece. Zatím se jedná o ideu, ale rekonstrukce tunelů toto umožní
Historie tunelů

Původní jsou pouze tunely č. 1 a 2, č. 3 vznikl až při rekonstrukci skončené v r. 1983. Na 2. suterén budovy ND jsou úseky tunelů starší než vlastní historická budova.

• Jedná se o kamenné klenbové nosné konstrukce o světlosti cca 3 m podporované masivními kamennými opěrami.

• Podle údajů v odborné literatuře byly zřízeny za účelem plynulého překonání výškového rozdílu mezi hladinou Vltavy a prostorem za Prozatímním divadlem pro účely přepravy materiálu (zboží) z říčních nákladních člunů.

• Rozměry vnitřního profilu tubusů byly zvoleny tak, aby vyhovovaly pohybu koní užívaných k tahu po nakloněné rovině (podlaze tunelů).

• Podle dobových fotografií byly tunely v líci tehdejší nábřežní zdi s náplavkou opatřeny portály, podcházely nábřežní komunikaci i budovu Prozatímního divadla. Postupem času tato dopravní spojnice ztratila na významu. Pravděpodobně při rozšíření komunikace a výstavbě současné nábřežní zdi v letech 1903 až 1904 (možná i později) byly tunely přestavěny = především rodlouženy až k rubu zdi. Začaly sloužit jako technologické přepravní cesty vzduchu a vody do budovy ND.

• Dostavěnou část v tunelech č. 1 a 2 tvoří cihelná klenbová nosná konstrukce světlosti cca 1,5 až 1,8 m.

• U tunelu č. 3 se jedná o železobetonovou nosnou konstrukci světlosti cca 2 m.

• V masivním dříku nábřežní zdi byly zřízeny svislé vzduchotechnické šachty, které jsou ve vrcholu (nad úrovní chodníku) opatřeny výrazně členěnými ozdobnými zákryty ze žulových desek.