„Bude záležet na ujetých kilometrech, technickém stavu a dalších faktorech ovlivňujících stav vozidel. Může to tedy být několik týdnů, ale třeba ještě i několik měsíců. Ukončení jejich provozu pak ale může následovat ze dne na den. Fanoušci těchto vozidel by tedy určitě neměli otálet s možností jejich dokumentace,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Poslední tři vlaky v provozu 

V Praze jsou poslední tři provozní jednotky, z toho turnusová potřeba činí dva vlaky. Ale i ty už byly v uplynulých týdnech v některých dnech nahrazovány CityElefanty. Staré „panťáky“ už několik let nejsou přistavovány k větší údržbě, takže po najetí příslušného počtu kilometrů skončí. Okamžitě je ale z provozu může vyřadit větší závada, opravovat už je nikdo nebude.

„V současnosti jednáme s Ropidem o řešení dopravy na lince S 41 v budoucnosti. Po přechodnou dobu, kdy už nebudou jednotky 451 dále v provozu a než budou k dispozici vhodná vozidla elektrické trakce, se zde mohou objevit například motorové jednotky řady 814 Regionova,“ doplnil Šťáhlavský.

Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1 (odsud přezdívka emilka), byly vyráběny v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně.

Původní životnost byla 15 let

Vyrobeno bylo 51 čtyřvozových vlaků, které jezdily v Praze, v severních Čechách a na severní Moravě a v letech 1967 až 1976 také na východním Slovensku. Od poloviny 70. let byly soustředěny v Praze, kde se staly základním kamenem systému příměstské dopravy. Původně plánovaná životnost byla 15 let, díky rostoucímu provozu je ale neodrovnal ani příchod elefantů počátkem století.

Ve své době znamenaly špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu. Výjimečný byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké centrálně zavírané dveře, nízkopodlažní uspořádání, velká okna a toalety.

Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Po jejich vyřazení z pravidelného provozu si dráhy zřejmě ponechají jen muzejní jednotku, která je zaparkovaná v Šumperku.