Firma s právním krokem přišla dva dny před dalším stáním rozhodčího soudu, který má Praze uložit povinnost zaplatit a Metrostavu dokončit tunelový komplex v termínu, tedy do letošního září. Mluvčí Metrostavu František Polák ujistil, že se jedná o poslední část dluhu. Nezkomplikuje se žalobou arbitráž? Údajně ne.

V pátek by prý mohlo padnout rozhodnutí. Snad i přesto, že v polovině loňského roku náměstek primátora Jiří Nouza prohlásil, že „Trojský most je třikrát dražší, než měl původně být.“ „Trojský most není postaven podle původního zadání. Schválená zadávací dokumentace je zcela odlišná od reálné stavby,“ vysvětlil tehdy Nouza.

„Kromě toho pokyn k zahájení stavby v roce 2009 vydali úředníci, nikoliv politici, což je opět v rozporu s platnými zákony,“ doplnil v září 2013 Nouza s tím, že „jde o nepořádek po bývalém vedení hlavního města.“

Použití neschválené technologie?

Zatímco Praha za most zaplatila 450 milionů korun, jeho konečná cena se vyšplhala na bezmála 1,2 miliardy korun. Po prohlášení náměstka Nouzy Metrostav trval na tom, že postavit most podle schválené zadávací a stavební dokumentace nebylo prakticky možné a dokládal to několika odbornými posudky, které si nechal zpracovat.

Podle Poláka musela být kvůli dvousetmetrové délce mostu použita jiná, nežli schválená technologie. Právě tento fakt zřejmě most téměř trojnásobně prodražil.

Primátor Tomáš Hudeček se následně pozastavil nad tím, že protikorupční policie v roce 2012 odložila podezření z podvodu a porušení povinností při správě cizího majetku ve věci Trojského mostu. „Stojí za tím gangsterské skupiny, spojené s bývalým vedením Prahy,“ vzkázal Hudeček.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem jsou především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací.

Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdí, že peníze na faktury má, obává se ale, že je nemůže zákonnou cestou proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale termín zpochybňuje.

Čtěte také: Trojský most je už nyní o 148 milionů korun dražší, než se dohodlo