Už 36 z 57 stanic metra je bezbariérových. A nebo je lepší napsat, že v 21 stanicích jsou stále bariéry? Každý se na to může dívat jinak. Důležité je, že po včerejšku má bezbariérový přístup metro Národní třída.

Vozíčkáři, lidé omezení v pohybu, rodiče s kočárky a další cestující se tak mohou opět o něco snadněji pohybovat v centru města. Dvě dvojice výtahů dostanou za hodinu do metra na 720 osob. Celá stavba, která začala v lednu 2010, stála 185 milionů korun.

Výtahy jsou unikátní v tom, že je nutné v polovině přestupovat. „S ohledem na stávající zástavbu a polohu stanice metra bylo nutné zvolit toto netradiční stavební řešení,“ vysvětlil generální ředitel pražského dopravního podniku (DP) Martin Dvořák.

I když je nutné přestupovat, člověk se do metra nebo z něho dostane za několik desítek vteřin a cesta je to skutečně pohodlná.

K výtahu nasměrují cedule

Pro ty, kteří nejsou z Prahy, by mohlo být obtížné výtah na povrchu najít. Povrchové nástupiště se totiž nachází v ulici M. D. Rettigové v blízkosti tramvajové zastávky Lazarská. I proto Praha 1 nechala v okolí nainstalovat směrové tabule. „To je skvělé. Bylo by to tak potřeba i u dalších stanic. Třeba na Florenci cizinec často tápe a výtah nemůže najít,“ upozornil Erik Čipera ze sdružení Asistence, které mimo jiné usiluje o odstraňování bariér v MHD.

U Národní třídy je však jeden problém, chybí bezbariérový přestup na tramvaje v Lazarské. To by se mohlo možná už příští rok změnit, ale potvrdit to ještě nelze.

A na které stanice by se s výtahem mělo dostat nyní? „Možná to bude Anděl,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Ve hře jsou podle ředitele DP ještě stanice Můstek a I. P. Pavlova. „Bude záležet, jak se budou dále vyvíjet jednání. Zmíněné tři stanice jsou ale naší prioritou v této oblasti,“ navázal Martin Dvořák. Ale zpět k Národní třídě. Zde ještě zůstává otázkou, jak dlouho si budou cestující výtah užívat. V plánu je totiž stavba obchodně-administrativního centra Copa. Ve chvíli, kdy bude tato stavba, která zatím nabírá větší a větší zpoždění, zahájena, bude to v určité fázi znamenat přerušení provozu stanice Národní třída zhruba na tři čtvrtě roku. V tu dobu tedy nebude moci sloužit ani výtah.

Zajímavosti o výtahu Národní třída

CENA – Investiční náklady činí 185 milionů Kč, z nichž 174,31 mil. Kč tvoří dotace od Magistrátu hl. m. Prahy. Dopravní podnik se na výstavbě nových výtahů podílí částkou 10,68 mil. Kč.

PROPORCE – Nový bezbariérový přístup tvoří kombinace dvou výtahových šachet s dvojicí výtahů a mezilehlou podzemní přestupní chodbou. První šachta má stavební hloubku 30,38 metru, druhá šachta 11,60 m.

KAPACITA – Každý z použitých výtahů má nosnost 1 200 kg. Projektovaná kapacita bezbariérového přístupu v jednom směru činí 720 osob/hod. Součástí stavby je i naváděcí informační systém od tramvajových zastávek ve Spálené ulici.

CELÉ METRO – Pražské metro má v současnosti celkem 57 stanic, z nichž bezbariérově přístupných je 36. Na lince A je bezbariérový přístup v 5, na lince B ve 14 a na lince C v 17 stanicích. Podle plánů hl. m. Prahy na období do roku 2015, mohou náklady na další rozšíření přístupu do stanic metra pro osoby se sníženou pohyblivostí dosáhnout výše až 1,4 mld. Kč.

Čtěte také: Na Háje už mohou i vozíčkáři, je tu výtah