Začátkem dubna začala příprava urbanisticko-architektonické studie Motolského údolí, z níž by měl vzejít podklad pro rozvoj této části hlavního města. Na budoucí podobě se podílí i místní obyvatelé, které chtějí architekti pracující na studii zapojit do plánování.
Studie bude ve dvou etapách. První z nich se zabývá lokalitou ulic Plzeňská a Vrchlického, od městského okruhu po Košířské náměstí. Druhá etapa bude řešit území navazující, a to od Košířského náměstí po Motol.
„Zatím nemáme ani čárku, diskuse o tom, co by se mělo měnit, je otevřená. Jako architekti však v lokalitě vnímáme několik problémů. Ulice bychom chtěli zbavit bariér a přidat přechody. Zároveň bychom byli pro přidání laviček a stromů, aby se lidé v lokalitě cítili příjemně," popisují architekti z ateliéru A69, který má přípravu studie na starost.
Nepůjde o okamžité změny, je však nutné už nyní dostatečně přesně ujasnit, jakým způsobem by se mělo celé Motolské údolí vyvíjet.
Přes 16 tisíc vozidel za den
Ulice Plzeňská a Vrchlického jsou v současnosti zatíženy dopravou. Podle loňského měření intenzit dopravy projede Plzeňskou v pracovní den za 24 hodin necelých 16 tisíc osobních aut, 400 autobusů a nákladních aut a asi 240 autobusů městské hromadné dopravy.
Oblasti by se mohlo ulevit od dopravního provozu po vzniku Radlické radiály. Plánovaný tunel by měl být dlouhý 2,2 kilometrů. Součástí projektu, nad kterým uvažuje vedení hlavního města, budou tři tunely a 15 mostů. Radiála by měla spojovat Zlíchov a Stodůlky a její stavba by mohla začít na konci roku 2018.
Už nyní si však Praha 5 nechává vypracovat studii, jejímž výsledkem je přinést plán, podle kterého by se mělo Motolské údolí vyvíjet a měnit. „Plzeňská by se mohla v dlouhodobém horizontu stát důležitou městskou třídou, která by byla uživatelsky příjemná, bezpečná, bezbariérová a aktivní," říká Adam Švejda, mluvčí Institutu plánování a rozvoje hlavního města.
Potok by mohl spatřit světlo
Během dubna se uskuteční setkání s místními obyvateli, institucemi a firmami. Všichni budou moci k plánované proměně vyjádřit svůj názor a přinést své připomínky. Zároveň architekti vypracovávají analýzu území.
„Ze získaných informací by měla vzejít koncepční studie, která se bude zabývat veřejným prostranstvím. Zároveň půjde o podklad pro regulační plán. Jde o dlouhodobou vizi pro území na zhruba 20 let, podle které by se pak mělo ideálně rozhodovat o využití území," přibližují výsledek architekti z ateliéru A69. Změny by neproběhly najednou, ale šlo by o menší zásahy do území, které by se jimi postupně měnilo k lepšímu.
„V září počítáme s prezentací a konzultací návrhu s veřejností, v říjnu se zapracováním změn. V konečné fázi bychom měli být u první etapy koncem října, u druhé etapy koncem ledna," uvedl zástupce starosty Prahy 5 Lukáš Budín.
Žádné vhodné náměstí na trhy
Přestože se na studii zatím pracuje a vše bude záležet na návrzích, se kterými přijdou místní, už nyní mají odborníci několik představ o nové podobě oblasti tvořené táhlým údolím vytvořeným Motolským potokem.
Právě vodního toku by se mohla dotknout proměna místa. „Zakrytý Motolský potok má velký potenciál. Uvidíme, zda by šel alespoň na některých místech odkrýt," uvádí zástupci A69. Rovněž se uvažuje o výsadbě stromů a umístění nových laviček.
„Také třeba i o tom, aby místo se 14 tisíci obyvateli dostalo reprezentativní prostor, kde by se lidé mohli scházet, kde by se mohly pořádat trhy. Zatím zde není žádné vhodné náměstí," dodávají architekti.
Nešikovné propojení zastávek
Tím však problémy lokality nekončí. Kromě už zmíněné dopravní vytíženosti jde o nešikovné propojení autobusových a tramvajových zastávek, jako je tomu kupříkladu na Klamovce. Nejsou vedle sebe, a pokud člověk chce přestupovat, tak musí mezi nimi přecházet.
„Dále je třeba doplnit zdejší proluky tak, aby jakákoliv nová výstavba, která v území vznikne, respektovala své okolí a vytvářela příjemnou čtvrť," tvrdí Švejda. S tím počítá i připravovaná studie, která by měla nové stavby regulovat, třeba tím, jak by měly být vysoké či jak musí upravit své okolí.
Pokud bude přijatá připravovaná koncepční studie, mělo by dojít k tomu, že v lokalitě bude větší řád a nebude připomínat vlaštovčí hnízdo. Právě díky tomu, že by mohlo být předem stanoveno, jak se má území rozvíjet.
Cesta armád ze západu
Motolské údolí bylo už v minulosti důležitou přístupovou cestou do Prahy ze západu. To se lidem zde žijícím stávalo osudným. Když táhla vojska na Prahu ze západu, vyplenila všechny vesnice v Motolském údolí. Proto se v místě nenachází mnoho historických budov.
Oblast se v průběhu staletí stala průmyslovou částí města. S útlumem výroby se však v lokalitě objevily sociální problémy. V současné době se do míst stěhují movitější obyvatelé, problém však zůstává. Přes zájem o investice do území jsou zde viditelné sociální problémy kvůli tomu, že se zvedá cena nemovitostí.
Čtěte také: Může pokračování Blanky vést kompletně po povrchu?