Letoun přepraví do západoaustralského Perthu zhruba 120 tun těžký turbogenerátor, který vyrobila plzeňská strojírna Brush Sem.

Celkem 84 metrů dlouhý Antonov s rozpětím křídel přes 88 metrů bude muset po cestě do Austrálie třikrát doplňovat palivo, protože naložený uletí maximálně 4000 kilometrů.

Podle plánu má mít mezipřistání v Turkmenistánu, Indii a Indonésii, sdělila přepravní společnost DB Schenker. Po přistání v Perthu generátor pojede zbytek cesty do rafinerie v západní Austrálii po silnici. Po dálnici cestoval rozměrný náklad v noci na středu také z Plzně do Prahy.

Urychlení transportu

Generátor je dlouhý 8,8 metru, široký víc než 3,5 metru a na výšku měří téměř 3,2 metry. Neveze ho loď, ale letadlo kvůli tomu, že ho australská rafinerie chtěla mít na místě rychle.

Do letadla generátor naložily dva jeřáby, dovnitř ho posunuly s pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy. Náklad se do Antonova dostává netypicky zpředu, po odklopení části trupu pod pilotní kabinou.

Nejdelší a nejtěžší letoun

Antonov-225 Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Maximální vzletová hmotnost může dosáhnout až 640 tun. Navržen byl pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety, vyroben byl pouze jediný stroj.

Do Prahy letoun přiletěl poprvé v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži. Naposledy se v českém hlavním městě objevil v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Počátkem loňského roku přepravoval obrněnou techniku z ostravského letiště do Afriky.

Čtěte také: Do Prahy přiletěl obří nákladní letoun Antonov Mrija