Koncept vysokorychlostní přepravy hyperloop představil před třemi lety podnikatel Elon Musk. Spočívá v pohybu přetlakových kapslí v podtlakových tunelech.

Kapsle, ve kterých budou lidé cestovat, mají pohánět elektromotory a vzduchové kompresory, které dokážou dodat rychlost více než 1200 kilometrů za hodinu.

Brno už o rychlodráze jedná 

„Tento nový způsob přepravy bude v ideálním případě nejen rychlejší, ale také bezpečnější, levnější a bude mít udržitelné napájení," slibuje firma. Pro příští rok společnost plánuje přepravit v Americe první cestující.

Zástupci brněnské radnice nyní jednají s firmou Hyperloop Transportation Technologies o výzkumu a provozu nové rychlodráhy z Brna do nejbližších hlavních měst.

„Naše spojení s klíčovými městy je extrémně pomalé. Musíme udělat vše pro to, aby se násobně zrychlilo," zdůvodnil začátek jednání o novince náměstek pro smart city Jaroslav Kacer. Další schůzky se zástupci firmy naplánoval na září.

close CESTOVÁNÍ V KAPSLI. info Zdroj: ČTK/AP zoom_in

Praha o projektu neuvažuje 

Důvod pro snahu Brna zapojit se do projektu hyperloop je podle Kacera potřeba urychlit spojení a také nečinnost státu. „Existují osvědčené technologie vysokorychlostních tratí, ty ale stát nestaví. Proto vítáme tento výzkumný projekt ještě rychlejší přepravy," uvedl náměstek. Datum uskutečnění projektu ani jeho cenu si netroufl odhadnout.

Praha je ale v otázce futuristického projektu zdrženlivá. V tuto chvíli o něm vůbec neuvažuje. „O tomto projektu zatím v Praze nebyla řeč. Ale proč ne, otázkou budou finance.

Hlavní město v tuto chvíli podporuje výstavbu vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem přes Vysočinu, která je už zanesena v Zásadách územního rozvoje a počítá se s ní i v návrhu Metropolitního plánu, to považuji za prioritu," prohlásil předseda zastupitelského výboru pro dopravu Matěj Stropnický.

Systém zatím není otestovaný

Do výzkumu hyperloopu se už zapojil největší německý železniční dopravce Německé dráhy. Nezávislé memorandum slibující zapojení do projektu letos podepsalo také slovenské ministerstvo hospodářství. České ministerstvo dopravy však s tunelovou dopravou nepočítá.

„Tento systém zatím není otestovaný. Má ještě velmi daleko k uvedení do praxe a nelze s ním tedy realisticky počítat v dopravních plánech. Jde ale o zajímavou technologii, jejíž vývoj budeme sledovat," sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Stát počítá s stavbou vysokorychlostní trati

Pro urychlení spojení Brna a Prahy stát počítá především právě se stavbou vysokorychlostní železniční trati. S její výstavbou chce začít v roce 2030 a s dokončením se počítá o deset let později.

„Dobu cestování zkrátí ze dvou a půl hodiny na asi šedesát minut," podotkl Neřold. Studie proveditelnosti na stavbu této trati má být hotová ještě letos.

Hyperloopvizionářský způsob přepravy mezi městy do vzdálenosti 1500 kilometrů
vyvine rychlost více než 1200 kilometrů v hodině
v budoucnu by mohl propojit Prahu, Brno, Bratislavu, Budapešť či Vídeň

Čtěte také: České dráhy žalují Drážní úřad kvůli sporu o linku do Brna