O tramvajové trase vedoucí ve směru ze Žižkova přes Spořilov na největší pražské sídliště Jižní Město se hovoří už léta. Praha s ním nyní počítá jako s nutností a trať je zanesená i v novém Metropolitním plánu. Podle urbanistů z Institutu plánování a rozvoje (IPR) by se mělo nové spojení začít budovat v souvislosti s plánovaným zakrytím frekventované Spořilovské ulice. V následujících letech přibydou i další tramvajové tratě.

Trať spojující Žižkov, Spořilov a Jižní Město bude součástí takzvané východní tramvajové tangenty, která propojí už existující trasy na Žižkově, v Libni a v Kobylisích, a dále je rozšíří tak, aby tramvaje pokryly jihovýchodní část metropole.

Z Jižního města bude možné se dostat od Kobylis

Začít by se mělo úsekem mezi Spořilovem, Vršovicemi a Žižkovem, aby tramvaje ulevily automobilovému provozu na Bohdalecké ulici. „Nejpřipravenější úsek je v současné době prodloužení tramvajové tratě přes Spořilov, které se připravuje společně se zakrytím ulice Spořilovská. Tato tramvajová trať by v první etapě měla zlepšit obsluhu Starého Spořilova i Sídliště Spořilov," vysvětlil mluvčí IPR Marek Vácha.

Kdy by přesně měla trať začít vznikat, zatím není jasné. Město si však minulý rok nechalo zpracovat studii proveditelnosti tunelového zakrytí frekventované Spořilovské spojky. Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka se o obou projektech nyní jedná a probíhá koordinace s městskými částmi.

V plánu jsou i další tratě 

Podle experta na veřejnou dopravu ze sdružení Auto*Mat Marka Bělora se mělo na trati už dávno začít pracovat. „Trať je samozřejmě potřeba, v současné době tam jezdí vytížené autobusové linky, které skoro nestačí poptávce cestujících a navíc často stojí v zácpách. Tramvaj bude v celé délce oddělená od automobilové dopravy, což umožní spolehlivý provoz veřejné dopravě na důležité trase mezi Jižním Městem a oblastí na východ od centra," míní.

Nahrazení autobusových spojů elektrickými tramvajemi podle něj navíc uleví životnímu prostředí. „Kolejová doprava je všeobecně atraktivnější než autobusová a je tak možné, že někteří lidé přesednou z aut do tramvaje," doplnil.

Kolejová doprava je pro Pražany nejrychlejší 

Urbanisté z IPR do návrhu Metropolitního plánu nakreslili celou řadu nových tramvajových linek (viz výběr v infoboxu). Kolejovou dopravu vnímají jako nejlepší pro Pražany.

„Kolejová doprava je pro obyvatele metropole nejrychlejším i nejpohodlnějším druhem dopravy a pro město nejpřijatelnější z hlediska provozních nákladů či minimalizace vlivů na životní prostředí," shrnul Vácha.

V budoucnosti dojde k propojení Podbaby a Bohnic

Chystané tramvajové tratě souvisí i s plánovanými novými čtvrtěmi, které by měly v dalších letech v hlavním městě vzniknout. Tramvaje mířící na Jižní Město by tak měly v budoucnu obsloužit i rozsáhlou bytovou zástavbu, která výhledově vznikne v oblasti Slatin jižně od seřaďovacího nádraží ve Vršovicích.

Další nová trať poslouží obyvatelům bytových domů, které vyrostou na Nákladovém nádraží Žižkov. Podle Bělora je z plánovaných tratí klíčové také propojení Podbaby a Bohnic. „Veřejná doprava mezi Prahou 6 a Prahou 8 je teď nekonkurenceschopná kvůli tunelu Blanka. Kdyby se postavila tato trať, tak by mezi Dejvicemi a Bohnicemi byla hromadná doprava časově naprosto bezkonkurenční," zakončil s tím, že důležité je i propojení Smíchova a Pankráce přes nový most v Podolí.

Další chystané tramvajové tratě:Severní propojení z Kobylis do Bohnic s pokračováním přes Tróju na Podbabu do Dejvic.
Prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky na sídliště Dědina.
Propojení levého a pravého břehu Vltavy mezi Zlíchovem a Podolím novým Dvoreckým mostem, po kterém povede i tramvajová trať.
Trať do Suchdola.
Trať vedená v trase opuštěné železnice v prostoru Nákladového nádraží Žižkov ve směru Malešice.
Prodloužení tramvajové tratě na Barrandově na okraj Slivence.
Rozšíření tramvajové sítě v centru nové trati z Vinohradské k Hlavnímu nádraží a na Václavské náměstí.

Čtěte také: Podolí a Výtoň by měla propojit lávka u Vyšehradu, říkají architekti