Železniční přejezd je po zasypání původního podchodu z roku 1978 dosud jedinou pěší cestou, jak se dostat z Dejvic na stanici Hradčanskou. Už téměř tři čtvrtě roku. A to i po ukončení rozsáhlé a nákladné rekonstrukce frekventovaného dopravního uzlu. Na nový podchod, který by podle oslovených Pražanů dokázal vyřešit celý problém, se jaksi nedostalo. V cestě mu totiž údajně stojí soukromé pozemky a objekt bývalého skladiště.

Lidé podlézají závory. Spěchají

„Podle mého názoru je tato cesta pro pěší nebezpečná. Lidé tu mnohdy riskují životy. Podlézají stažené závory a skákají do kolejiště i těsně před rozjetým vlakem,“ řekl Deníku Václav Černý, který v problematickém místě už delší dobu prodává časopis Nový prostor.

„Nerozumím tomu, proč se tu při rekonstrukci Hradčanské nevybudoval i podchod. Měl by na jedné straně ústit do Dejvické ulice a na druhé do všech tří větví Hradčanské,“ myslí si pouliční prodejce. Radnice Prahy 6 je podobného názoru. Za zbudování podchodu opakovaně intervenovala na magistrátu hlavního města i na odboru městského investora. Sem se obrátil osobně starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS) i místostarosta a koordinátor strategického rozvoje městské části René Pekárek (ČSSD). Praha 6 trvá na tom, že podchod musí být vybudován, a to co nejrychleji,“ říká místostarosta Pekárek. Městská část požádala investora stavby, kterým je město Praha, aby zvážil vyvlastnění objektu bývalého skladu, který podle Pekárka možnost postavit podchod znemožňuje. „Majitel objektu požaduje spekulativní cenu,“ doplnil místostarosta.

Lidé z Dejvic jsou vesměs rozdělení na dva tábory. Jedni chtějí podchod zpět i za cenu velkých investic a apelují na radnici, aby se co nejrychleji dokázala vypořádat s problematickým pozemkem. Druzí jen nechápavě kroutí hlavami. „Při stavbě tunelu Blanka byl původní podchod z vestibulu metra Hradčanská do Dejvické ulice zasypán. Nechápeme proč. Teď chtějí nalít peníze do nového podchodu. Já jsem proti takové investici,“ vzkázal radnici na internetové diskuzi Jiří Kubín z Prahy 6. „Chodit přes trať mi nevadí. Stačilo by rozšířit chodník na Dejvické,“ připojil se místní obyvatel Otakar Frankenberger. „Už bych tu zakázal kopat. Byla by to nesmyslná investice,“ připojil svůj názor Ondřej Prošek z Dejvic.

Více je ale lidí, kteří podchod postrádají. „Nejhorší je situace, když spěchám na autobus na hradčanskou a závory jsou dole,“ stěžuje si Vojtěch Kužílek. Mimo nahrávací zařízení přiznává, že i on občas zariskuje a podleze závory. „Dělá to tak většina lidí. Až vlak někoho smete, bude to průšvih,“ dodává.

Sáhne město k vyvlastnění?

Mluvčí Metrostavu František Polák už před časem jasně vzkázal, že prodloužení tunelu za trať do Dejvické ulice bude proveditelné až ve chvíli, kdy město vykoupí objekt bývalých stavebnin.

„Do té doby se lidé podchodem dostanou jen na druhou stranu silnice,“ konstatoval známý fakt Polák.

Se zchátralým objektem stavebnin (na fotografii – pozn. red.) ale budou podle zástupců městské části i hlavního města ještě problémy. Jeho původní majitel se v minulosti údajně topil v dluzích. Na jeho majetek byl vyhlášen konkurz a dostal se pod kuratelu správce konkurzní podstaty.

„Nabídli jsme odkup budovy. Jenže nabízená částka nebyla správcem akceptována,“ sdělil Deníku už na podzim minulého roku zaměstnanec odboru městského investora. Město nyní usiluje o dohodu s novým majitelem. Zda přikročí k požadavku městské části a sáhne k vyvlastnění pozemku a objektu je zatím otázkou.

Čtěte také: Na Hradčanskou se vrací život