Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Brna do Prahy jen za hodinu? Vysokorychlostní trať začne růst v roce 2030

Brno – Cesta z hlavního města do Brna za pouhou hodinu? Podle posledních plánů ministerstva dopravy se na nové vysokorychlostní trati svezou cestující ve vlaku už v roce 2040.

13.12.2016
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Kudy vlaky pojedou napoví studie proveditelnosti, již chce vedení ministerstva zadat již na začátku příštího roku. „Existují dvě základní koncepční varianty vedení trasy. Jižní přes Benešov a severní okolo Čáslavi a přes Havlíčkova Brodu," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Čtěte také: Test Deníku: Vlakem z Prahy do Brna? Souboj dopravců ovládl RegioJet

Dvě stě kilometrů dlouhá trasa je podle něj ze všech plánovaných ta s největší přepravní kapacitou a nejpřínosnější. Právě průjezd přes kraj Vysočina je podle něj nejproblémovější. „Třicet až čtyřicet procent celé tati pravděpodobně povede v tunelu," doplnil. Na trati mají vlaky projíždět rychlostí vyšší než 250 kilometrů za hodinu.

S odborníky na vysokorychlostní vlaky se vedení města chystá sejít začátkem příštího měsíce. Náměstek primátora Matěj Hollan chce vytvořit nezávislou platformu, která bude stavbu iniciovat. „Nejsme spokojení s tím, jak pomalu ministerstvo postupuje. Posun se nesmí zastavit pokaždé, když se změní vláda," upozornil.

Největší prioritu má při plánování vysokorychlostní spojení Drážďan s Vídní, které vede, stejně jako spojení Bratislavy s Ostravou, přes Brno.

Čtěte také: Letos opraveno. Kde už se svezete po novém

Podle Radima Jančury, který se svými žlutými RegioJety konkuruje národnímu dopravci, je ale zahájení stavby v roce 2030 pozdě. „O provozování vlaků bych zájem měl. Ministerstvo ale musí změnit dosavadní strategii a budovalo tratě mezi Prahou s Brnem a Brnem s Ostravou na rychlost 300 až 350 kilometrů v hodině," upozornil podnikatel. Podle Jančury je taková výstavba levnější, protože nebere ohled na regionální ani nákladní vlaky.

Mezi Brnem a Přerovem mají vlaky jezdit rychlostí pouze dvě stě kilometrů v hodině, kvůli možnému využití regionálními spoji. Takové vozy už dnes provozují České dráhy. „Výkon můžeme ale využít pouze na zahraničních provozech, jinak se řídíme omezením na maximálně 160 kilometrů za hodinu," komentoval za tiskové oddělení drah Radek Joklík. Pro vysokorychlostní provoz by musel dopravce nakoupit nové vlaky. Například pendolina jezdí maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině.

Autor: Alžběta Nečasová, Michal Rapco

13.12.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení