Josef Walter, narozený roku 1873 ve vesnici Vepřek, je ztělesněním amerického snu v českém kabátě. Jeho otec byl zámečníkem a on sám po něm zdědil vlohy pro řemeslo. Ale nejen to – do vínku byly „Pepovi Walterovi", jak o něm familiérně mluví pamětníci, dány i píle a ambice.

Za vším hledej ženu

V pětadvaceti letech si na Smíchově pronajal malou dílnu, kde opravoval bicykly. Od oprav byl pak jen krůček k vývoji. Velkým impulsem v jeho začátcích byla svatba s dcerou majetného smíchovského klempíře. Už v roce 1901 si tak mohl pronajmout větší dílnu, do které byla zavedena i elektřina. Věno manželky investoval do obráběcích strojů a záhy už zaměstnával čtyři dělníky. A právě z této dílny vyjelo roku 1901 přelomové motorové kolo, se kterým Walter získal stříbrnou medaili na hospodářské výstavě Průmyslové jednoty pražské.

Skupina Penta získala ve Vysočanech brownfield pro výstavbu téměř tří stovek bytů.
Skoro 300 bytů v širším centru města. Ve Vysočanech vyroste nový bytový komplex

V roce 1905 přestěhoval svůj malý podnik do továrny na Zatlance. Jeho nejúspěšnějším výrobkem byly v té době motorové tříkolky. Přívětivý poměr cena-výkon z nich udělal hit nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí. Walter k tomu přispěl důmyslným marketingem, v roce 1911 se na jedné ze svých tříkolek vydal na reklamní cestu do Kyjeva. Jeho stroje se také často účastnily všelijakých závodů.

Dožil se dodávek Němcům i zestátnění

Úspěchy ho donutily se opět přestěhovat. Z firmy se stala akciová společnost se sídlem a továrnou v Jinonicích. Tady se už začaly vyrábět i automobily a od roku 1923 letecké motory, které se posléze staly hlavním artiklem. To už se však éra Josefa Waltera blížila ke svému konci. Kvůli neshodám s akcionáři se vzdal postu ředitele a později i člena správní rady. V Košířích pak založil novou firmu na ozubená kola. Walter zemřel v roce 1950 a dožil se tak dodávek motorů do německých bojových letounů i zestátnění obou podniků.

Světozor.
Ovocný Světozor: za socialismu kvetl, ohrozila ho malá privatizace

Z Waltrovky se stal národní podnik Motorlet. Ten měl na svém vrcholu 4500 zaměstnanců a sortiment rozšířil i na horolezecké potřeby a kolenní náhrady. Po revoluci se firma vrátila k původnímu názvu Walter a. s. Zlaté časy však byly nenávratně pryč. Nový majitel nechal firmu strádat, a ta v roce 2008 zanikla. Všechny budovy až na jedinou byly srovnány se zemí a na jejich místě vznikla obytná a kancelářská čtvrť s příhodným názvem rezidence Waltrovka.