Pokud člověk hubne hladovkou a necvičí, ztrácí svalovou hmotu a především vodu. To se po chvíli zastaví, protože dojde k rychlému odbourání vody z organismu. To je prvotní ztráta kilogramů na váze.

Člověk se spokojí a rozvíjí svou snahu dále, aniž by tušil, že v organismu nastává problém. Bohužel dochází k vyvedení těla z rovnováhy a tělo přechází do obranného režimu.

„Je to stejný proces jako za dob hladomorů. Tělo šetřilo ve chvíli, kdy nemělo a celkově se zpomalilo a zmírnily se jeho nároky. Následný návrat do běžného stravování nebyl tak rychlý a razantní, protože jídla bylo poskrovnu," objasňuje Krejčík.

close Logo reality show Fit s Deníkem. zoom_in V současných poměrech, kdy lidé po drastické dietě tělo nadměrně zasytí, začne shromažďovat všechnu energii a váha se začne velmi rychle zvyšovat. Princip rychlého úbytku na váze spočívá ve snížení bazálního neboli klidového metabolismu, kdy tělo nemá na pokrytí základních životních funkcí. Má strach, že stav hladovky opět přijde. Brání se tím, že po požití jídla nabývá na váze a zadržuje vodu. A jo-jo efekt je okamžitý.

Svaly pomáhají s hubnutím

Při hubnutí je důležité nesledovat mizející kilogramy, ale změnu poměru mezi aktivní hmotou neboli svaly a tukovou tkání včetně nejnebezpečnějšího tuku viscerálního. „To je tuk, který je uložený okolo orgánů. Svalová tkáň je aktivní tkáň, která spaluje přebytečnou energii, protože to je její pohon. Jsou-li v těle svaly, tělo spaluje a redukuje zdravě hmotnost. Pokud svaly nejsou, spalování je minimalizováno a hubnutí zbržděno," upozornil Krejčík.

Po úspěšném hubnutí by měla nastat důležitá fáze fixace na nové stravovací a pohybové návyky, kdy často poradce nebo kouč pomůže zvládnout nástrahy „spokojenosti". Jednoduše řečeno, klient dojde do stavu, pro který začal program, tedy zhubnul a je uspokojený.

Často se stává, že si postupně začne omlouvat různé prohřešky a ty mohou přerůst přes únosnou míru nastoleného změněného životního stylu. Zde je velice rychlá cesta zpět do starých kolejí s velkou pravděpodobností zvýšení hmotnosti více než před začátkem programu. A tak není těžké zhubnout, ale těžší je udržet se v nových kolejích. V tomto právě pomůže kouč.

Čtěte také: Když je hezké počasí, Praha je jako jedna velká tělocvična